Δημοφιλείς αναρτήσεις

Σάββατο 14 Απριλίου 2018

Frankenstein του Bernie Wrightson

Γράφει ο Σπύρος Ανδριανός

Did I request thee, Maker, from my clay
To mould Me man? Did I solicit thee
From darkness to promote me?
- John Milton, Paradise Lost (X. 743–5)

Με αφορμή την απώλεια του μεγάλου αυτού σχεδιαστή πριν λίγο χρονικό διάστημα(Toν Μάρτιο του 2017) θα σταθούμε σε ένα ακόμα έργο σταθμό στη μεγάλη καλλιτεχνική πορεία του στο χώρο του horror illustration.
Πρόκειται για την αριστουργηματική μεταφορά σε κόμικ του γνωστού έργου της Mary Shelley, Frankenstein (O μοντέρνος Προμηθέας)που κυκλοφόρησε το 1983 σε μορφή one shot graphic novel από τη Marvel comics(με εισαγωγή από τον Stephen King για τον οποίο ο Wrightson είχε κάνει εικονογραφήσεις για τα Dark Tower V,Cycle of the Werewolf κ.τ.λ.)στο οποίο διακρίνουμε μέσα απο τα σκοτεινά και στοιχειωμένα εφιαλτικά του panels όλα εκείνα τα στοιχεία που για περισσότερα απο 40 χρόνια καθιέρωσαν τον Wrightson σαν έναν από τους μεγαλύτερους illustrators στον χώρο της 9ης τέχνης(και όχι μόνο αφού έχει δουλέψει και στον κινηματογράφο σαν conceptual artist) και του τρόμου γενικότερα.



Η ιστορία του Victor Frankenstein που ως ένας άλλος Προμηθέας αγνοεί τους Θεούς και δημιουργεί ζωή,εξελίσσοντας τον εαυτό του από δημιούργημα ο ίδιος σε δημιουργό,για να τιμωρηθεί (όπως τιμωρήθηκε και ο Προμηθέας)από το ίδιο το δημιούργημά του...Ολόκληρος αυτός ο τραγικός μύθος αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο στο χαρτί απο τον Wrightson που πάντα λάτρευε αυτή την καταραμένη ιστορία και για να την σχεδιάσει με τον πιο πειστικό και τρομακτικό τρόπο που μπορούσε του πήρε 7 χρόνια να ολοκληρώσει αυτό το κόμικ.



Αποφεύγοντας να δώσει στο τέρας την κλασσική μορφή που γνωρίζαμε από τον κινηματογράφο(ειδικά αυτή του Boris Karloff)αλλά αντίθετα στηριγμένος αποκλειστικά στις περιγραφές της Mary Shelley(κάτι που έγινε και χρόνια αργότερα με την ομώνυμη ταινία σε σκηνοθεσία του Kenneth Branagh με τον Robert De Niro)και δίνοντας στο βιβλίο μια μορφή παλαιότητας τόσο στην εικονογράφηση όσο και στην εμφάνιση ο Wrightson δημιουργεί ίσως το πιο εφιαλτικό του έργο...Και ένα από τα πιο προσωπικά του θα μπορούσαμε να πούμε...



Το graphic novel κυκλοφόρησε και 25 χρόνια αργότερα απο τη Dark Horse σαν επετειακή έκδοση απο την πρώτη του κυκλοφορία ενώ ο Wrightson σχεδίασε αργότερα και μία άλλη σειρά ώς άτυπη συνέχεια του πρώτου το Frankenstein Alive, Alive! που κυκλοφόρησε απο την IDW αλλά δυστυχώς τα προβλήματα υγείας του τον έκαναν να εγκαταλέιψει την προσπάθεια να συνεχίσει τη σειρά.Must read για κάθε εραστή της 9ης τέχνης που σέβεται τον εαυτό του και τη συλλογή του!!

Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

Γκάλοπ - Απαντήστε μέχρι 20/4

Ήρθε η ώρα. 10 ερωτήσεις, ένας κοινός σκοπός. Στο link παρακάτω μπορείτε να καταχωρήσετε τις απαντήσεις σε 10 ερωτήσεις, που έχουν ως σκοπό την αποτελεσματικότερη απόδοση του blog. Να σας ενημερώσουμε πως τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης θα ανακοινωθούν (όπως και οι αλλαγές του blog) επόμενη Παρασκευή, 20 Απριλίου!

 Πατήστε ΕΔΩ

Οι συνεργάτες του blog:

Νίκος Νικολαΐδης
Ίωνας Αγγελής
Σπύρος Ανδριανός
Νίκος Πίκουλας
Μάνος Κασσωτάκης
Στράτος Καββαδάς
Πάνος Θωμόπουλος
Ανδρέας Τσιρώνης
Νίκος Μωραΐτης

"Bend it like... Roy"! "Το δίλημμα του Charlie" (4/13)


"Tiger comic" (13-7-1974)
Original artwork by Yvonne Hutton
(Διασκευάζει και σκιτσάρει ο Νίκος Δημ. Νικολαΐδης)

Μετά την συναρπαστική -όπως εξελίχθηκαν οι διακοπές μας- περιπέτεια στην Ισπανία, ήρθε η ώρα της επιστροφής στις γνωστές υποχρεώσεις. Θα ήταν Σεπτέμβρης του ’74 όταν αντιμετωπίζαμε ως Κυπελλούχοι Αγγλίας για το «Charity Shield» την Πρωταθλήτρια, η Bridgewall πρέπει να ήταν. Μπήκαμε στο Στάδιο, δεν ήταν το Webley σίγουρα, κρατώντας τα δύο κύπελλα που με τόσο κόπο είχαμε κατακτήσει την προηγούμενη χρονιά και σας διαβεβαιώνω ότι με ιδιαίτερη χαρά θα δεχόμασταν και ένα τρίτο, έστω και άτυπο. 

Μνήμη Joe Colquhoun (Νοέμβριος 1926 – 13 Απριλίου 1987)

(του Νίκου Δημ. Νικολαΐδη)


Ο Joe Colquhoun  (Νοέμβριος 1926 – 13 Απριλίου  1987) ήταν Βρετανός σχεδιαστής και συγγραφέας εικονογραφημένων εκδόσεων, με ιδιαίτερα αξιόλογο και ποιοτικό έργο.  Έγινε παγκόσμια γνωστός κυρίως για την έξοχη δημιουργία του “Charlies War” (1978 - 1986) στο περιοδικό ‘Battle Picture Weekly’ και σε σενάριο του Pat Mills, που ήταν μια εκκωφαντική καταγγελία της φρίκης του Α΄ Π.Π., ενώ δημιούργησε και τη σειρά Johnny Red” (1975 – 1978 στο ίδιο περιοδικό και πριν από το John Cooper που συνέχισε τις ιστορίες μετά το 1979) σχετικά με τις περιπέτειες ενός Άγγλου πιλότου που πολέμησε στο πλευρό των Σοβιετικών στο Ανατολικό Μέτωπο κατά τη διάρκεια του Β΄ Π.Π. σε σενάριο του Tom Tully
"Charlie's War"

Πέμπτη 12 Απριλίου 2018

Κrazy Kat από George Herriman

Γράφει ο Σπύρος Ανδριανός

Μιλώντας για την 9η τέχνη δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε φυσικά και στο απόλυτο comic strip όλων των εποχών.Δημιουργία του σχεδιαστή και καρτουνίστα George Herriman(1880-1944)το Krazy Kat(ή Krazy&Ignatz σε μετέπειτα επανεκδώσεις του)εμφανίζεται στις 28 Οκτωβρίου του 1913 στις σελίδες της New York evening journal του William Randolph Hearst.To Krazy Kat αποτελεί την μετεξέλιξη ενός παλαιότερου strip του Herriman του The Dingbat Family.
Το θέμα του απλό και άκρως σπαρταριστό!Mία φανταστική τοποθεσία κάπου στο Coconino της Αριζόνα(όπου ο δημιουργός είχε τη θερινή του κατοικία)Ο(η)Krazy Kat (ουσιαστικά ποτέ δεν διευκρινίζεται το φύλο του)μία γάτα ερωτευμένη με το ποντίκι Ignatz που όμως ο τελευταίος τον μισεί θανάσιμα και του το δείχνει με τη πρώτη ευκαιρία ειδικά πετώντας του στο κεφάλι του κακομοίρη Κrazy,τούβλα!!(κάτι το οποίο ο Κrazy το λαμβάνει σαν ένδειξη αγάπης!!)Ο αστυνομικός σκύλος Offisa Pupp (κρυφό)ερωτευμένος με τον Krazy προσπαθεί πάντα να τον προστατέψει από την οργή(και τα τούβλα)του Ignatz χωρίς να το πετυχαίνει πάντα...και άλλες φορές συλλαμβάνει τον Ignatz!!



Πίσω από αυτό το απλό και άκρως σουρεαλιστικό "ερωτικό τρίγωνο" κρύβεται όλη η μεγαλοφυΐα ενός μεγάλου δημιουργού όπως ήταν ο Herriman.Ουσιαστικά μιλάει(έστω και συγκαλυμμένα πίσω από χιουμοριστικό τρόπο)για την ομοφυλοφιλία σε μία εποχή που κάτι τέτοιο φάνταζε εξωπραγματικό για το χώρο της 9ης τέχνης και όχι μόνο.Χρησιμοποιώντας(ειδικά στον Krazy)μία αργκό που συνδυάζει την αγγλική,την γαλλική και ισπανική γλώσσα(και ακόμα περισσότερες),background τα οποία αλλάζουν από panel σε panel(τα οποία και αυτά αλλάζουν μέγεθος ανάλογα με το πώς θα εξυπηρετήσουν την ιστορία που θέλει να πει ο δημιουργός),τους χαρακτήρες να του απευθύνουν το λόγο(ειδικά όταν ο Offica πηγαίνει στη φυλακή τον Ignatz και αυτή δεν έχει σχεδιαστεί ακόμη)και μία πληθώρα άλλων ζωόμορφων χαρακτήρων ο ένας πιο παλαβός από τον άλλο δεν ήταν καθόλου τυχαίο ότι το comic strip αυτό έγινε πολύ δημοφιλές όχι μόνο στο ευρύ κοινό(ο ίδιος ο εκδότης του ήταν μεγάλος fan και το comic συνέχιζε την εκδοσή του με δική του πάντα εντολή)αλλά και στο δύσκολο intellectual κοινό που για πρώτη ίσως φορά είδε τα κόμικ σαν πραγματική μορφή τέχνης που δεν απευθύνονταν σε παιδιά μόνο...Ένα κόμικ ΚΑΙ για διανοούμενους λοιπόν!!



Το comic strip συνεχίστηκε μέχρι τον άδοξο θάνατο του δημιουργού του τον Απρίλιο του 1944 και (όπως στη  περίπτωση του Thimble Theater και του Segar)o εκδότης αποφάσισε να μην το συνεχίσει με άλλο δημιουργό.Ποιός άλλωστε θα μπορούσε απόλυτα να συλλάβει το στυλ και το απαράμιλλο ταλέντο του Herriman.



Το κόμικ έγινε και cartoon πολλές φορές(1916,1920,1927)ενώ έγινε και μία απόπειρα revival της σειράς το 1951 από τη Dell comics βγάζοντας 5 τεύχη στα οποία αυτή τη φορά ο Γάτος είναι αρσενικός(και με τη βούλα)και το ποντίκι θηλυκό....
Το comic έχει επανεκδοθεί σε τεύχη και graphic novels απο πολλές εταιρείες με σημαντικότερες εκδόσεις αυτές των Pacific comics και Fantagraphics..To 1999 ψηφίστηκε δε στην πρώτη θέση της λίστας με τα καλύτερα Αμερικανικα κόμικ του 20ου αιώνα.

Κριτική - Ζαγκόρ #11: "Φαντάσματα για τον Ντίγκινγκ Μπιλ"

Γράφει ο Ίωνας Αγγελής


Έφτασε το 11ο τεύχος, έφτασε ένα ακόμα υπέροχο τεύχος. Πέρα από το πολύ όμορφο εξώφυλλο, το τεύχος έχει και άλλα καλούδια. Το τεύχος περιλαμβάνει 3 ιστορίες, 2 από τις οποίες είναι νέες προσθήκες στον Ζαγκόρ και στον Τεξ, ενώ ο Μίστερ Νο συνεχίζει, μάλλον για την ακρίβεια ολοκληρώνει. Το άρθρο είναι spoiler-free. Ας περάσουμε στις λεπτομέρειες:

Ζαγκόρ: Φαντάσματα για τον Ντίγκινγκ Μπιλ Μέρος Α'

Ένα πράγμα που δεν μπορώ να καταλάβω στα τελευταία τεύχη είναι με ποιο κριτήριο δίνουν τίτλο στην κάθε ιστορία. Που κολλάνε τα φαντάσματα με τον Ντίγκινγκ Μπιλ δεν καταλαβαίνω. Ένας καλύτερος τίτλος θα ήταν "Η Επιστροφή του Ντίγκινγκ Μπιλ", ή "Η Στοιχειωμένη Βίλα". Εκτός αυτού, που πραγματικά δεν έχει καμία αξία, η νέα ιστορία του Ζαγκόρ είναι μία ακόμα εξαιρετική προσθήκη.

Συνεχίζοντας λοιπόν την επιτυχία των Color εκδόσεων, τα "Φαντάσματα για τον Ντίγκινγκ Μπιλ" είναι μία σκοτεινή ιστορία, μίας βίλας βυθισμένης στο ποταμό Γουέιρ, με τον Ντίγκινγκ Μπιλ να είναι πεπεισμένος ότι αυτό το μέρος κρύβει έναν μεγάλο θησαυρό!


Η νέα αυτή ιστορία πήρε τα 3/5 του τεύχους, αλλά τα άξιζε. Να σημειώσω πως στις σελίδες 55 και 20 υπάρχουν ξένα επιφωνήματα, καθώς και στη σελίδα 19 (που μπορείτε να δείτε στην εικόνα του αντίστοιχου ιταλικού), στο 4ο καρέ λείπει ένα επιφώνημα. 

Το story είναι γνωστό, παρ'όλα αυτά όμως άκρως διασκεδαστική ιστορία. Έχει πολύ καλό σενάριο και γράψιμο των χαρακτήρων, δείχνοντας πως ακόμα και νέοι δημιουργοί (S. Marolla) μπορούν να χειριστούν έναν κόμικς ήρωα σαν τον Ζαγκόρ.

Το καλύτερο κομμάτι της ιστορίας όμως πάει στο σχέδιο και στο χρώμα. Αρχικά, στο σχέδιο που είναι μία πάρα πολύ καλή νέα, πιο μοντέρνα, ματιά στον Ζαγκόρ, αλλά και για τους υπόλοιπους χαρακτήρες. Τα συγχαρητήρια περνάνε στον P. Bisi (Mister No). Επιπλέον, το χρώμα νομίζω είναι το σημαντικότερο κομμάτι της ιστορίας. Σκοτεινό χρώμα, με αποχρώσεις που δηλώνουν την αισθητική και τη φύση της ιστορίας, που χωρίς αυτό δεν θα ήταν η ιστορία ολοκληρωμένη. Αυτή η ιδιότητα νομίζω κάνει τις color ιστορίες μοναδικές!

Το φινάλε του πρώτου μέρους πολύ καλό, καθώς σε αφήνει σε αγωνία, αλλά προς το τέλος του α' μέρους αισθάνθηκα μία απότομη αλλαγή στον τόνο της ιστορίας. Ελπίζω να μην ισχύει, καθώς η εναλλαγή τόνων, πληγώνει την ιστορία. 

Βαθμός: 8,5/10


Mister No: Ένας Νεαρός Αμερικανός Μέρος Γ'

Το φινάλε μίας από τις καλύτερες, αδιαμφισβήτητα, ιστορίες του Μίστερ Νο, είναι του "Ένας Νεαρός Αμερικανός" . Τελικά, η ιστορία αν και έδειχνε σημάδια μίας ξεχωριστής ιστορίας, και δεν έμοιαζε με κλασσική περιπέτεια Μίστερ Νο. Τελικά, στο τέλος της μετατρέπεται σε μία ακόμα τραγική και βίαιη ιστορία. 

Πάρα πολύ καλό σενάριο, με πολλές ανατροπές. Με συνάρπασε το φινάλε, πολύ λογοτεχνικό και γενικά η ιστορία είναι μία πάρα πολύ καλή δουλειά. Το τέλος με συγκίνησε, με εκνεύρισε, και να ξέρετε πως είμαι άτομο που δεν του αρέσουν τα happy end! Ένα αρνητικό της ιστορίας είναι η αλλαγή τόνου και η απότομη φορά της ιστορίας (από την σελίδα 114 του τεύχους).

Θα πω πάλι πως χαλάστηκα με το χρώμα. Το σχέδιο της ιστορίας χαλάει λόγω αυτού, και ήταν λάθος επιλογή το έγχρωμο. Θα του άρμοζε καλύτερα το άσπρο-μαύρο.

Το καλύτερο μέρος της ιστορίας ήταν οι καλογραμμένοι χαρακτήρες,που ήταν ανθρώπινοι. Θα ήθελα στο μέλλον να δούμε και άλλες περιπέτειες του ήρωα ως παιδί αλλά και περιπέτειες του στον Β' Παγκόσμιο, που πέρα από το γεγονός ότι είναι πολύ καλές, είναι και σχετικά λίγες. Άρα γιατί όχι;

Βαθμός: 9/10


Τεξ: Βαμμένη Έρημος Μέρος Α'

Πρώτη ιστορία στην Ελλάδα, για την σειρά έκδοσης Cartonato, που κάνει ντεμπούτο με την 3η (κατέ με) καλύτερη ιστορία μέχρι στιγμής (κυκλοφορεί ανά εξάμηνο στην Ιταλία). 

Σε σενάριο του θρυλικού Mauro Boselli (Dampyr, Zagor) και σε σχέδια Angelo Stano, ένας νεαρός Τεξ και ο Τίγρης Τζακ, μπλέκονται στην αναζήτηση της γυναίκας του σερίφη Νέλσον, που απαχθεί από τη συμμορία του Ερλ Κρέιν, και βρίσκονται στη Βαμμένη έρημο.

Χρώμα, τα λόγια περιττά, σχέδιο υπέροχο. Πρέπει να δώσω συγχαρητήρια στο lettering, που μία σελίδα σχήματος 22×30, την τοποθέτησαν σε σχήμα 15×21. Πάρα πολύ καλή δουλειά. 

Το σενάριο ήταν αρκετά αργό για τα γούστα μου θα έλεγα. Αλλά αυτό δεν έχει καμία αξία, όταν την διαβάσεις. Υπέροχη σκηνοθετικά, με ωραία αφήγηση. Από τις πιο βίαιες ιστορίες Τεξ θα έλεγα, το οποίο απλά την κάνει καλύτερη. Δεν μας έδωσε και πολλά ως πρώτο μέρος, για αυτό θα περιμένω το 2ο για να σχηματίσω άποψη. Πάντως, το φινάλε ήταν από τα πιο αναυτρεπτικά που έχω διαβάσει. Το έκοψαν την κατάλληλη στιγμή!

Βαθμός: 8/10


Πολύ καλό τεύχος ξανά, κάνοντας το πιο δύσκολο να το βαθμολογήσω. Συνολικά παίρνει ένα 8,5/10 (Πολύ καλό). Το τεύχος είχε επίσης μερικά στοιχεία που πρέπει να αναφέρω. Καταρχήν, μικρο-αναφορές σε ιταλικά τεύχη αναγνωρίζονται στην έκδοση. Ένα λαθάκι που ξέπεσε από ότι φαίνεται είναι που μπήκε 2 φορές η ίδια διαφήμιση (σελίδες 139 και 163). Τέλος, το αφιέρωμα του Λευτέρη Ταρλαντέζου Ταρλαντέζου ήταν ξανά πολύ καλό, και μία άξια αρχή για το τεύχος, που κανείς μπορεί να πει πως λειτούργησε ως ¨"ζέσταμα". 

Αναμένω το επόμενο τεύχος, στο οποίο έβαλαν μία από τις πιο φημισμένες Ελληνικές ιστορίες, με τους Πιθηκανθρώπους (Μεγάλος Μπλεκ #33-36, 8-11/1973). 


ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΤΩΡΑ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ!

Τετάρτη 11 Απριλίου 2018

Dick Herisson του Didier Savard

Γράφει ο Σπύρος Ανδριανός

Dick Herisson, ένα ακόμα διαμαντάκι της Γαλλο-Βελγικής σχολής από τον Didier Savard. Με τις περιπέτειες ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ στη Γαλλία της δεκαετίας του '30.Το όνομα του ήρωα είναι ένα homage στον Harry Dickson, τον χαρακτήρα του Jean Ray (μάλιστα στο κόμικ ο ήρωας κατοικεί σε δρόμο με το ίδιο όνομα).
Καθαρή γραμμή της σχολής του Herge με μπόλικο μυστήριο, σκοτεινή και ενίοτε noir ατμόσφαιρα (που κυριολεκτικά τσακίζει κόκαλα - όπως αρμόζει στον κόσμο κάθε ντετέκτιβ), η σειρά αισίως έχει φτάσει σήμερα τα 12 αλμπουμάκια...

Στην Ελλάδα έχουν κυκλοφορήσει μόνο 2 (το 5ο και 8ο της σειράς) από τη Μαμούθ Κόμικς...Άν αγαπάτε τα αστυνομικά μυστήρια,την καλή περιπέτεια και θέλετε να διαβάσετε κάτι πραγματικά ξεχωριστό το κόμικ αυτό τότε είναι για εσάς!Οι τίτλοι των άλμπουμ που έχουν κυκλοφορήσει είναι οι εξής:

  1. L'Ombre du Torero (1984)
  2. Les Voleurs d'oreilles (1985) 
  3. L'Opéra maudit (1987). 
  4. Le Vampire de la Coste (1990) 
  5. La Conspiration des poissonniers (1993) (Συνωμοσία στη Ψαραγορά)
  6. Frères de cendres (1994)
  7. Le Tombeau d'Absalom (1996)
  8. La Maison du pendu (1998) (Το σπίτι του κρεμασμένου)
  9. Le Septième cri (2000)
  10. La Brouette des morts (2002)
  11. + 12 .L'Araignée pourpre (2004) μέρος Α' και Β'

Τρίτη 10 Απριλίου 2018

Κόρτο Μαλτέζε: Έρχεται με Το ΕΘΝΟΣ Της Κυριακής!

(Του Ίωνα Αγγελή)

Ο αγαπημένος μας Μαλτέζος επιστρέφει στον Ελληνικό χώρο με νέα έκδοση, ως προσφορά στο ΈΘΝΟΣ της Κυριακής! 

Τα νέα κατέφτασαν το Μ. Σάββατο 7/4, με ανακοίνωση του Έθνους, και την επόμενη ημέρα, Κυριακή του Πάσχα, οι Εκδόσεις Μικρός Ήρως μας έδωσαν περισσότερες πληροφορίες πάνω στην νέα έκδοση του Κόρτο Μαλτέζε, την οποία είχα πρώτη στις προτιμήσεις μου για έκδοση σε μορφή άλμπουμ (το σχετικό άρθρο: "8 Κόμικς Ήρωες Που Πρέπει Να Δούμε Σε Άλμπουμ").

Λοιπόν, ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Η έκδοση θα είναι πολυτελής, όπως της προηγούμενης "Έρικ Καστέλ". Σχήμα 21×28, αλλά με λιγότερες σελίδες, αφού το κάθε άλμπουμ θα είναι 40 σελίδων (χωρίς το εξώφυλλο). Θα εκδοθούν συνολικά 13 άλμπουμ, όπου σε θέμα ιστοριών, τα πρώτα 2 την αδημοσίευτη ιστορία "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου" και τα υπόλοιπα 11, θα πάρουν τις 20-σέλιδες ιστορίες από το Pif Gadget ανά 2 σε κάθε άλμπουμ (όλες οι 20-σέλιδες είναι 21 συνολικά). Όλα τα άλμπουμ θα είναι έγχρωμα, κάνοντάς τα μοναδικά 

Η νέα αυτή έκδοση από τις Εκδόσεις Μικρός Ήρως (Εκουατόρια, 2017) σε συνεργασία με το Έθνος της Κυριακής θα ξεκινήσει την Κυριακή 15 Απριλίου και θα διαρκέσει για 13 εβδομάδες, μέχρι 8 Ιουλίου.

Οι ιστορίες που θα περιέχονται είναι νομίζω το σημαντικότερο κομμάτι αυτής της παρουσίασης. Τα πρώτα 2 άλμπουμ θα φιλοξενήσουν την αδημοσίευτη περιπέτεια του Κόρτο, που εκδόθηκε από την Casterman το 2015. Λαμβάνει τόπο το έτος 1915 στη Β. Αμερική. Τα επόμενα άλμπουμ θα περιέχουν τις 21 ιστορίες από το Pif Gadget (#58-217, 1970-73), όλες των 20 σελίδων, που έπειτα εκδόθηκαν σε 4 αυτόνομα άλμπουμ "Sous le signe di Capricorne" (στην Ελλάδα: "Στον Αστερισμό του Αιγόκερο" και "Ένας Αετός στη Ζούγκλα"), "Corto toujours un pleu plus loin" (στην Ελλάδα: "Βουντού για τον κύριο Πρόεδρο"), "Les Celtiques" (στην Ελλάδα: "Κέλτικα"), "Les Éthiopiques" (στην Ελλάδα: "Αιθιοπικά"). Οι ιστορίες αυτές, διαδραματίζονται τα έτη 1916-1918, κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Μαλτέζε, ως ναυτικός, σε κάθε ιστορία του ταξιδεύει, για αυτό αυτές οι 21 ιστορίες χωρίζονται σε διαφορετικά μέρη. Οι πρώτες 6 (στα νέα άλμπουμ στα τεύχη #3-5) συμβαίνουν στην Λατινική Αμερική, οι άλλες 5 (στα νέα άλμπουμ στα τεύχη #6-8) στην Κεντρική Αμερική, οι άλλες 6 (στα νέα άλμπουμ #8-11) στην Ευρώπη και οι τελευταίες 4 (στα νέα άλμπουμ #11-13) στην Αφρική.

Οι αντιρρήσεις μου με την νέα έκδοση είναι πώς, καταρχήν, κόβεται στη μέση μία ιστορία του Μαλτέζε (ενώ θα μπορούσε να μπει είτε αυτόνομη στα βιβλιοπωλεία ή στην εφημερίδα). Επιπλέον, η σειρά που θα μπουν οι 20-σελίδες θα μπερδέψουν τον αναγνώστη, καθώς σε δύο από τα 13 άλμπουμ θα έχουμε ιστορίες από 2 θεματικές ενότητες του ήρωα! Ο Κόρτο Μαλτέζε είναι ένας πολύ λεπτός χαρακτήρας και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Στα θετικά της όμως, είναι που εκδίδει έγχρωμες ιστορίες του, και γενικά η επανέκδοση του, που πιστεύουμε ότι θα αγκαλιαστεί από πολύ κόσμο!

Ποιος είναι όμως ο Κόρτο Μαλτέζε; Είναι ένας χαρακτήρας με ελεύθερη ψυχή και πνεύμα, με αδάμαστο, ασυμβίβαστο χαρακτήρα, ένας αθεράπευτα ρομαντικός ταξιδιώτης των ανοιχτών θαλασσών με πεντακάθαρο και άκρως γοητευτικό βλέμμα, γεμάτο γνώση και σοφία. Ένας κυνηγός της περιπέτειας και της έντονης ζωής στα όρια του χάρτη, που αντιμετώπιζε ψύχραιμα και την πιο δύσκολη κατάσταση, γνωρίζοντας τον τρόπο να ξεμπλέκει με τις λιγότερες δυνατές κινήσεις. Ο αιώνιος ονειροπόλος και αθεράπευτα ρομαντικός ναύτης με το χρυσό σκουλαρίκι, ο αναζητητής της περιπέτειας και της φυγής από την σκληρή πραγματικότητα είναι ο Κόρτο Μαλτέζε!

Είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος και ίδωμεν... Παρακάτω διατίθεται αναλυτική περιγραφή των 2 πρώτων άλμπουμ της έκδοσης. 


1. Κόρτο Μαλτέζε - Κάτω από τον Μεσονύκτιο Ήλιο Μέρος Α' 

Σελίδες: 44
Σχήμα: 21×28
Τιμή: €4,50
Χρώμα: έγχρωμο
Ημερομηνία έκδοσης: 15/4/2018 (ως ένθετο στην εφημερίδα το Έθνος)
Συντελεστές: Λεωκράτης Ανεμοδουράς (υπεύθυνος), Κωνσταντίνα Φατούρου (μετάφραση), Λευτέρης Ταρλαντέζος (επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (graphic design - layout), Γιάννης Μπεβεράτος (lettering), Juan Diaz Canales (συγγραφέας), Ruben Pellejero (σχέδια)
Περιεχόμενη ιστορία: "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου" ["Sous le soleil de minuit", Casterman, 9/2015] (σε σενάριο J. D. Canales και σχέδια R. Pellejero)- σελίδες 4-42
Εξώφυλλο: R. Pellejero


2. Κόρτο Μαλτέζε - Κάτω από τον Μεσονύκτιο Ήλιο Μέρος B' 

Σελίδες: 44
Σχήμα: 21×28
Τιμή: €4,50
Χρώμα: έγχρωμο
Ημερομηνία έκδοσης: 15/4/2018 (ως ένθετο στην εφημερίδα το Έθνος)
Συντελεστές: Λεωκράτης Ανεμοδουράς (υπεύθυνος), Κωνσταντίνα Φατούρου (μετάφραση), Λευτέρης Ταρλαντέζος (επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (graphic design - layout), Γιάννης Μπεβεράτος (lettering), Juan Diaz Canales (συγγραφέας), Ruben Pellejero (σχέδια)
Περιεχόμενη ιστορία: "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου" ["Sous le soleil de minuit", Casterman, 9/2015] (σε σενάριο J. D. Canales και σχέδια R. Pellejero)- σελίδες 4-42
Εξώφυλλο: R. Pellejero


"Όταν θέλω να χαλαρώσω, διαβάζω ένα δοκίμιο του Ένγκελς. Όταν θέλω κάτι πιο σοβαρό, διαβάζω Κόρτο Μαλτέζε".


- Umbert Eco (1932-2016)

ΜΗΝ ΤΟ ΧΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ!

"Bend it like.. Roy!: Ποδόσφαιρο και... πάλι ποδόσφαιρο!" (3/12) (του Ν. Νικολαΐδη)

Απόδοση σεναρίου: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης
Επιμέλεια κειμένου: Ίωνας Αγγελής
Σχέδια: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης


Bend it like... Roy!

Κεφάλαιο 3: Ποδόσφαιρο και... πάλι ποδόσφαιρο!

Ο Μπλακυ, η Σιου (το κορίτσι του) και η Πενυ είχαν πάρει πολύ ζεστά το θέμα με το πρόβλημα του Σαν Πάλος σε αντίθεση με μένα που δεν ήθελα να ακούσω κουβέντα. Είχαμε μόλις 10 μέρες για να ξεκουραστούμε πριν από μια νέα, απαιτητική σεζόν όπου μάλιστα θα μετείχαμε στο Κύπελλο Κυπελλούχων Ευρώπης, και δε σκόπευα να τις χαραμίσω άσκοπα. 

Όταν λοιπόν οι υπόλοιποι πρότειναν μια βόλτα στη λουτρόπολη που μέναμε με ένα παραδοσιακό αμαξάκι δέχτηκα αλλά με την προϋπόθεση να μην μιλήσει κανείς μας για μπάλα. Είχα μπουχτίσει! Ωστόσο μόλις φτάσαμε στο κέντρο της πόλης αντίκρισα πολύ κόσμο συγκεντρωμένο να παρακολουθεί τι άλλο από ένα ματς του τουρνουά που λέγαμε.

Ήμουν βέβαιος ότι ο Μπλακυ ευθυνόταν για τη "σύμπτωση " αλλά δεν άντεξα στον πειρασμό να πλησιάσω. Έπαιζαν ο Φιλιπε και τα άλλα παιδιά του Σαν Παλος με αντίπαλο μια Βάλαγκα την οποίαν ενίσχυαν επί πληρωμή όπως επέτρεπαν οι κανονισμοί δυο επαγγελματίες παίκτες κάτι πού αδυνατούσε να κάνει η φτωχή ορεινή ομάδα που είχαμε γνωρίσει και που έτσι όπως ήταν φυσικό έχανε από νωρίς 1-0. Αυτό ήταν ! Αν κάτι δεν ανέχομαι είναι η αδικία οπότε αποφάσισα να ακούσω τις προτροπές της παρέας μου και να βοηθήσω τον κακόμοιρο σύλλογο. Ειχα ηδη αντιληφθεί τον τρόπο παιχνιδιού των αντιπάλων " διαβάζοντας " το ματς κι ετσι χάρις στις συμβουλές μου το Σαν Πάλος ανέτρεψε τα προγνωστικά που την ήθελαν χαμένη " από χέρι " νικώντας με  3-2 στα τελευταία λεπτά ! 

Ο ενθουσιασμός του Φιλιπε και των συμπαικτών του δεν μπορούσε να περιγράφει με λόγια κι έτσι, δίχως καλά καλά να το καταλάβουμε ο Μπλακυ κι εγώ βρεθήκαμε να παίζουμε στον επόμενο αγώνα τρεις μέρες μετά εναντίον της σκληροτράχηλης Καμπονα σε ένα γήπεδο που έμοιαζε με.. χωράφι!  Ξεκίνησα με γκολ στα πρώτα λεπτά αφού είμαστε απροπόνητοι και δε θα αντέχαμε πολύ την αφορητη ζεστη όμως οι αντίπαλοι με αναγνώρισαν κι ένας θεόρατος σέντερ μπακ παραλίγο να με... έκοβε στα δυο! Αντέξαμε όμως χάρις στον γκόλκιπερ μας τον Κάρλος κι εγώ πέτυχα ένα ακόμη τέρμα ενώ τα παπούτσια που φορούσα με πονούσαν γιατί ήταν πολύ σκληρά. Βρήκα όμως τη λύση να παίξω τερματοφύλακας όπου παρά τα σκληρά τζαρτζ που δέχτηκα, στάθηκα όρθιος και τελικά πήραμε τη δεύτερη νίκη μας!  Είμαστε πια στον Τελικό κατά της πλούσιας Καμπλόνα που είχε πρόεδρο έναν ανήθικο γαιοκτήμονα, το σενιόρ Χουάν Μπένιτεζ ο οποίος τόλμησε να θελήσει να μας δωροδοκήσει μέσα στο ξενοδοχείο μας άλλα του δώσαμε ένα καλό μάθημα στέλνοντας τον για βουτιά στην πισίνα.  Έτσι εκείνος έβαλε δυο ανθρώπους του να μας ξεγελάσουν με δόλιο τρόπο κατά τη διάρκεια μιας παραδοσιακης γιορτής με κυνηγητό ταύρων στο δρόμο!  Μας πότισαν υπνωτικό την παραμονή του τελευταίου παιχνιδιού και μας κλείδωσαν σε έναν μικρό πύργο στο βουνό από όπου είδαμε και πάθαμε να δραπετεύσουμε σκαρφαλώνοντας σαν... ορειβάτες ώρες αργότερα !!! 

Φτάσαμε κατάκοποι και μισολιπόθυμοι στο γήπεδο πάνω σε δύο... γαϊδουράκια ακριβώς τη στιγμή που άρχιζε ο τελικός. Χρέη προπονητή έκανε τώρα η... Πένυ που τα πήγαινε πολύ καλά αλλά στη λήξη του ημιχρόνου η Καμπλόνα άνοιξε το σκορ. Τα κορίτσια μας ξύπνησαν από το λήθαργο που είχαμε πέσει ριχνοντας μας παγωμενο νερο και ντυθήκαμε γρήγορα αποφασισμένοι να "καθαρίσουμε" το παιχνίδι όσο το δυνατόν ταχύτερα γιατί η νύστα θα επέστρεφε.. . Πράγματι ισοφάρισα άμεσα από φοβερή πάσα του Μπλάκυ κι ο Φίλιπε έβαλε ένα δεύτερο γκολ από δική μου σέντρα καθώς όλοι οι αντίπαλοι είχαν πέσει πάνω μου! Ξυπνήσαμε ώρες μετά από φωνές και γλέντια καθώς ολόκληρο το Σαν Πάλος, μαζί τους κι εμείς οι τέσσερις ξεφάντωναν για τη σπουδαία επιτυχία που θα τους έβγαζε από την αφάνεια και το μαρασμό! Δεν μπορείτε να φανταστείτε ποσό.. .. ανακουφισμένος ένοιωθα που δύο μέρες μετά θα γυρίζαμε στο Μέλτσεστερ!!!

Συνεχίζεται...

Δευτέρα 9 Απριλίου 2018

"Bend it like..Roy!: Μία απροσδόκητη πρόταση" (2/12) (του Ν. Νικολαΐδη)








Απόδοση σεναρίου: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης
Επιμέλεια κειμένου: Ίωνας Αγγελής
Σχέδια: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης

Bent it like... Roy!

Κεφάλαιο 2: Μία απροσδόκητη πρόταση!

Προσπαθώντας να ξεφύγουμε από τους έξαλλους οπαδούς μας που βάλθηκαν να μη μας αφήσουν σε ησυχία ούτε στην πανέμορφη Μαγιόρκα όπου είχαμε φτάσει για διακοπές με τον Μπλάκυ και τις αρραβωνιαστικές μας, σαν από "μηχανής Θεός ", που έλεγαν και οι αρχαίοι Έλληνες, στο δρόμο μας βρέθηκε ξαφνικά ένα φορτηγάκι με οδηγό κάποιον ντόπιο μεσήλικα και δίχως να το σκεφτούμε περισσότερο πηδήξαμε και οι τέσσερις στην καρότσα!


Ο Ισπανός φάνηκε να μας γνωρίζει αλλά φυσικά αντιλήφθηκε ότι είμαστε τουρίστες σε διακοπές και μας πρότεινε να μας οδηγήσει σε ένα τοπικό Φεστιβάλ που γινόταν όπως είπε στο χωριουδάκι "Σαν Πάλος", μέσα στα βουνά!

Αφού κόντεψε να βγει η ψυχή μας από τις στροφές και την αγωνία μήπως βρεθούμε στο βάθος κάποιου γκρεμού, τελικά φτάσαμε επιτέλους στον προορισμό μας, όπου όμως μας περίμενε άλλη μία έκπληξη!

Δε γινόταν εκεί καμία πολιτιστική εκδήλωση, παρά μόνο δινόταν ένας ποδοσφαιρικός αγώνας σε ένα μικρό γηπεδάκι... Ο τύπος μας είχε ξεγελάσει για να μας παρασύρει σε παγίδα με στόχο να παρακολουθήσουμε το ματς στο οποίο δέσποζε ένας δεξιοτέχνης νεαρός ονόματι Φίλιπε, που μάλιστα έδειχνε να έχει αντιγράψει το στυλ που έπαιζα στη Μέλτσεστερ!!! Είχα γίνει έξαλλος θεωρώντας πως ήθελαν να μας πείσουν να τον πάρουμε στους Ρόβερς!!!

Ωστόσο είχα κάνει λάθος. Όπως μας εξήγησαν, το χωριό τους κινδύνευε με αφανισμό λόγω της εγκατάλειψής του από τη νεολαία και μόνη ελπίδα για να αποκτήσει αξία θα ήταν να κατάφερνε η ποδοσφαιρική του ομάδα να κέρδιζε ένα προκριματικό τουρνουά έτσι ώστε να έμπαινε στο πρωτάθλημα, γεγονός που θα οδηγούσε σε γενική αναβάθμιση της περιοχής.

Όπως θα καταλάβετε ήδη ήθελαν να μας πείσουν να τους βοηθήσουμε για να μπουν σε επίσημη κατηγορία! Ήταν συγκινητικά τα κίνητρά τους και σημειώστε ότι βρήκαν συμπαραστάτες τούς υπόλοιπους της παρέας όμως εγώ ήμουν ανένδοτος και δε θα παρατούσα με τίποτα τα μπάνια μου για να μπλέξω πάλι με τάκλιν και σέντρες.. 

Τους έκανα μια γρήγορη επίδειξη του πως έπρεπε να παίζουν, τους έδωσα και μία-δύο συμβουλές και απαίτησα να μας γυρίσουν στο ξενοδοχείο μας.

(Συνεχίζεται)

Κυριακή 8 Απριλίου 2018

"Bend it like.. Roy!: Καλοκαίρι '74" (1/12) (του Ν. Νικολαΐδη)








Απόδοση σεναρίου: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης
Επιμέλεια κειμένου: Ίωνας Αγγελής
Σχέδια: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης

Bend it like... Roy!

Κεφάλαιο 1: Καλοκαίρι 1974

Ονομάζομαι Roy Race και από σήμερα θα σας διηγούμαι σε συνέχειες τις αγωνιστικές προσπάθειες της ομάδας μου, των Ρόβερς του Μέλτσεστερ που μας έφεραν στην κορυφή της Ευρώπης πριν από 43 ολόκληρα χρόνια.

Το καλοκαίρι του 1974 προερχόμαστε από μια κοπιαστική χρονιά κατά τη διάρκεια της οποίας είχαμε κατακτήσει μετά από σκληρούς αγώνες τα δυο εγχώρια Κύπελλα ("Λιγκ Καπ" και Κύπελλο Αγγλίας) και χρειαζόμαστε "αποτοξίνωση" από τη μπάλα. Αυτός ήταν και ο λόγος που αποφασίσαμε με το "Μπλάκυ" και τις κοπέλες μας (τότε δεν είχα ακόμη νυμφευτεί την Πένυ) να πάμε για διακοπές στην Ισπανία με την ελπίδα να περάσουμε απαρατήρητοι και να απολαύσουμε το Μεσογειακό ήλιο που τόσο πολύ μας λείπει στην Αγγλία. Που να φανταστούμε όμως τι μας περίμενε ...

Ενώ λοιπόν χαλαρώναμε σε κάποια δημοφιλή παραλία της Μαγιόρκα, πίνοντας τα αναψυκτικά μας και κρυμμένοι στην ανωνυμία των λουόμενων που προέρχονταν από ένα σωρό χώρες, ξαφνικά μια παρέα ντόπιων νεαρών έτρεξε προς το μέρος μας, αλαλάζοντας από ενθουσιασμό! Μας είχαν αναγνωρίσει, ο Θεός ξέρει πως, οπότε τα μαζέψαμε άρον-άρον (προς μεγάλη ενόχληση και των κοριτσιών) και σπεύσαμε να εξαφανιστούμε από προσώπου γης! Ε, αν αυτό λεγόταν χαλάρωση και ανανέωση, σίγουρα εμάς δε μας αφορούσε!!! Η δημοσιότητα, βλέπετε, εκτός από τις εκδηλώσεις λατρείας των οπαδών μας στο "Μελ Παρκ" και αλλού, έχει και τις... παρενέργειές της! Δεν μπορούσαμε όμως να φανταστούμε ποτέ ότι δε θα συμπληρώναμε ούτε μισής ώρας ξενοιασιά και θα τρέχαμε... πανικόβλητοι!!!

(Συνεχίζεται)

Έρικ Καστέλ: Το Μεγάλο "Ταλέντο" Των Ελληνικών Κόμικς

(Του Ίωνα Αγγελή)

Πρόλογος: Δημιούργημα των Raymond Reding και Francoise Hugues, ο Έρικ Καστέλ (πρώην όνομα Kai Falke) πρωτοδημοσιεύθηκε στην Γαλλία το 1979 στο κόμικ άλμπουμ Eric et les Pablitos. Το κόμικ είχε μεγάλη επιτυχία και συνέχισε να εκδίδεται μέχρι και το 1992, όπου και ολοκληρώθηκε στο #15. Εκδόθηκε και στην Γερμανία (με το όνομα Kai Falke), Ολλανδία (με τον τίτλο Ronnie Hansen), Ισπανία και Ελλάδα. Στο παρόν άρθρο θα παρουσιαστεί η ιστορία της ελληνικής έκδοσης του Καστέλ.



Πρώτη Περίοδος: 1985-1989. Στην Ελλάδα ένας ποδοσφαιρικός ήρωας έκανε το ντεμπούτο του από την εκδοτική Star Comics, στην δική του αυτόνομη έκδοση υπό τον τίτλο Eric Castel. Μία προσεγμένη έκδοση από κάθε άποψη. Και κάθε προσεγμένη έκδοση φέρνει και… υψηλή τιμή! Για την εποχή εκείνη η τιμή των 200 δραχμών φάνταζε εξωφρενική. Για αυτό το λόγο η έκδοση πουλούσε σχετικά μικρά νούμερα και δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής (το ίδιο ισχύει και για τις άλλες δύο εκδόσεις από την Star Comics, Camelot 3000 και Storm). Μόνο οι τακτικοί κωμικόφιλοι το διάβαζαν. Η έκδοση σταμάτησε το 1985, στο 9ο τεύχος,
αφήνοντας τη σειρά ατελείωτη. Ο Καστέλ απέκτησε μεγάλη απήχηση μέσω του Μπλεκ Νέας Περιόδου (από τις εκδόσεις Περιοδικός Τύπος). Εκεί φιλοξενήθηκαν σχεδόν όλες οι ιστορίες, εκτός από την #13 (που μπήκε στο περιοδικό Αγόρι) και το #15 (που παραμένει αδημοσίευτο μέχρι και σήμερα). Έμπαινε σε συνέχειες και το κοινό ήθελε πάντα περισσότερο από εκείνον. Το 1991 ο Καστέλ σταμάτησε να μπαίνει στην έκδοση με την 14η του ιστορία.

Δεύτερη Περίοδος: 2017-2018. Ο Έρικ Καστέλ είναι πλέον στη συνείδηση όλων των Ελλήνων κωμικόφιλων ως ένας από τους καλύτερους ήρωες κόμικ που πέρασαν από τη χώρα μας. Η έκδοση της Star Comics έχει γίνει άκρως συλλεκτική (ίσως η πιο συλλεκτική έκδοση της Ελλάδος). Σε όλους τους αναγνώστες τους έχει μείνει το «παράπονο» να ολοκληρωθεί η σειρά του Καστέλ. Και κάπως έτσι ξυπνήσαμε στις 7 Δεκεμβρίου, όταν μπήκαμε στο Facebook και είδαμε την ανάρτηση στη σελίδα του Μπλεκ. Η επιστροφή του Καστέλ ήταν πραγματικότητα! Το νούμερο 7 θα επέστρεφε στα περίπτερα μετά από σχεδόν 30 χρόνια! Και αυτή τη φορά από την εκδοτική Μικρός Ήρως (συνεχιστής των εκδόσεων Περιοδικός Τύπος)! Με την εφημερίδα το Έθνος θα εκδίδονταν όλη η σειρά του ήρωα (#1-15)! Από τις 17 Δεκεμβρίου ξεκίνησε αυτό το νέο εγχείρημα, με μία έκδοση 48 σελίδων, σε σχήμα 21×28, φύλλο πολυτελές και σκληρό εξώφυλλο. Το κάθε τεύχος περιέχει μία ολόκληρη ιστορία Καστέλ, 46 ή 44 σελίδων, και αφιέρωμα από τον Λευτέρη Ταρλαντέζος, 1-3 σελίδες. Μία μαγευτική έκδοση, μακράν καλύτερη από τις προηγούμενες. Η απήχηση που απέκτησε ήταν θεϊκή θα έλεγε κανείς. Η εφημερίδα πουλούσε κάθε εβδομάδα πάνω από 6000 φύλλα παραπάνω με την προσθήκη του. Η έκδοση του Έρικ Καστέλ μπορεί να χαρακτηριστεί ως κάτι παραπάνω από
επιτυχία. Είναι μάλλον η πιο πετυχημένη έκδοση κόμικ τα τελευταία 10 χρόνια! Το να πουλάει 10.000 φύλλα η εφημερίδα μόνο από ένα κόμικ είναι κάτι πρωτόγνωρο. Και ιδιαίτερα για αυτή την εποχή, σε μια Ελλάδα της κρίσης. Η έκδοση αυτή έφερε "επανάσταση" στον χώρο των κόμικς, όπως και νέες εκδόσεις από τον Λεωκράτη Ανεμοδουρά (ROY OF THE ROVERS, ΚΟΡΤΟ ΜΑΛΤΕΖΕ κα).
Εκδόθηκαν συνολικά 17 άλμπουμ, #0 και #1-16, τρία έκτων οποίων αδημοσίευτα. Η έκδοση ολοκληρώθηκε την 7η Απριλίου. Παρακάτω παρουσιάζονται τα μέχρι στιγμής τεύχη της νέας έκδοσης:


1. Ο ΕΡΙΚ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΜΠΛΙΤΟΣ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 17/12/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Ο Έρικ Και Οι Παμπλίτος» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Eric et les Pablitos, 1979] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #1, το 1985, στο Σούπερ Μπόϋ, το 1984, και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #364-366, το 1987) - σελίδες 5-50
Αφιέρωμα: «Οι περιπέτειες ενός άσσου του ποδοσφαίρου μέσα & έξω από τα γήπεδα» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδα 4
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


2. Η ΡΕΒΑΝΣ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 23/12/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Η Ρεβάνς» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Match Retour!, 1979] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #2, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #370-372, το 1987) - σελίδες 5-50
Αφιέρωμα: «Οι Δημιουργοί: Raymond Reding & Francoise Hughes» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδα 4
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


3. Η ΑΠΟΒΟΛΗ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 30/12/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Η Αποβολή» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Coup Dur!, 1980] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #3, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #376-378, το 1987) - σελίδες 5-50
Αφιέρωμα: «Η Φανέλα με το Νούμερο 7» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδα 4
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


4. Ο ΗΜΙΤΕΛΙΚΟΣ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 6/1/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Ο Ημιτελικός» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Droit au But!, 1981] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #4, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #382-384, το 1987) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος Α» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


5. Η ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΕΙΑ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 14/1/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Η Αεροπειρατεία» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [L' Homme De La Tribune F, 1981] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #5, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #388-390, το 1987) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος Β» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


6. ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΠΑΜΠΛΙΤΟ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 21/1/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Το Μυστικό του Παμπλίτο» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Le Secret De Pablito, 1982] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #6, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #394-396, το 1987) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος Γ» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


7. Η ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΤΙΜΠΙΝΤΑΜΠΟ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 28/1/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Η Νύχτα Του Τιμπιντάμπο» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [La Nuit De Tibidabo, 1983] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #7, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #406-408, το 1987) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος Δ» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


8. Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 4/2/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Η Μεγάλη Απόφαση» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [La Grande Decision, 1984] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #8, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #400-402, το 1987) - σελίδες 5-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος Ε» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδα 4
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


9. ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΠΡΩΤΑ ΛΕΠΤΑ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 11/2/2017(ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Τα Πέντε Πρώτα Λεπτά / Τα Χαμένα Χειρόγραφα» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Les Cinq Premierès Minutes, 1984] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο Έρικ Καστέλ #9, το 1985 και στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #412-414, το 1987) - σελίδες 6-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος ΣΤ» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-5
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


10. ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 17/2/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Το Στοίχημα» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Pari Gagne, 1985] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #418-420, το 1987-88) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το Α έως το Ω Μέρος Ζ» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


11. ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΑΡΓΕΝΤΙΝΟΥ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 25/2/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Το Σχέδιο του Αργεντινού» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Le Plan De L' Argentin, 10/1986] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #425-432, το 2-3/1988) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το "Α" έως το "Ω" H' Μέρος» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


12. ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΚΟΡΜΟΡΑΝΟΥ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 4/2/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Το Σπίτι του Κορμοράνου» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [La Maison Du Cormoran, 12/1987] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #433-440, το 4-5/1988 σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το "Α" έως το "Ω" Ζ' Μέρος» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


13. Ο ΕΡΙΚ ΣΤΗΝ ΤΥΝΗΣΙΑ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 11/3/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Ο Έρικ Στην Τυνησία / Περιπέτεια Στην Τυνησία / Στην Πλευρά Της Άλφα» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Aventura En Tunez / Du Cotte De L' Alfa, 1/1989] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στα Αγόρι #661-670, το 1990) - σελίδες 5-50
Αφιέρωμα: «Από το "Α" έως το "Ω" Ι' Μέρος» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδα 4
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


14. ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 18/3/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Συναγερμός Στο Μουσείο / Πέμπτο Γκολ Για Την Λιλ» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [I Alarma en el Museo / Cinquieme But Pour Lille!, 9/1990] (η ιστορία στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στα Μπλεκ Νέας Περιόδου #577-583, το 1991) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: «Από το "Α" έως το "Ω" ΙΑ' Μέρος» (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


15. ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΜΑΛΤΕΖΟΥ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 24/3/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Το Μήνυμα Του Μαλτέζου» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [La Message Du Maltais, 9/1992] (Αδημοσίευτη) - σελίδες 7-50
Αφιέρωμα: "Τα Καλύτερα Ποδοσφαιρικά Κόμικς Α' Μέρος" (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-6
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]


16. ΕΜΠΡΟΣ ΚΟΚΚΙΝΟΙ ΔΙΑΒΟΛΟΙ!

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 1/4/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορίες: 1. «Ο Έρικ Καστέλ Αφηγείται... Εμπρός Κόκκινοι Διάβολοι!» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Eric Castel Raconte... Allez Les Diables Rouges, 1/1982] (Αδημοσίευτη) - σελίδες 8-39
2. "Οι Παμπλίτος Ως Προπονητές" (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Die Pablitos Als Trainer - Zack Parade #37, 3/1980] (Αδημοσίευτη) - σελίδες 40-47
3. "Ο Μυστηριώδης Καλεσμένος" (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Der Gemeinnisvolle Gast - WHAM Special, 1979, Die Sprechbase #224, 5/2012] (Αδημοσίευτη) - σελίδες 48-50
Αφιέρωμα: "Τα Καλύτερα Ποδοσφαιρικά Κόμικς Β' Μέρος" (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-7
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]



0. ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΤΑΛΕΝΤΟ

Στοιχεία: Σχήμα 21*28, 52 σελίδες, έγχρωμο
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 7/4/2017 (ως ένθετο στην εφημερίδα Το Έθνος)
Συντελεστές: Κωνσταντίνα Φατούρου (Μετάφραση-Επιμέλεια), Μαρίνα Πάνου (Graphic Design-Layout, Lettering), Raymond Reding (σενάριο-σχέδιο), Françoise Hugues (χρώμα, φόντα)
Ιστορία: «Ένα Αστέρι Του Ποδοσφαίρου Γεννιέται / Το Μεγάλο Ταλέντο» (σενάριο & σχέδια Raymond Reding, χρώματα Françoise Hugues) [Ein Fussballer Wird Geboren / Das Grosse Talent - Zack #24-28, 6-7/1974] (Αδημοσίευτη) - σελίδες 6-50
Αφιέρωμα: "Τα 52 Καλύτερα Ποδοσφαιρικά Κόμικς Που Μεταφράστηκαν Στην Ελλάδα" (του Λευτέρη Ταρλαντέζου) - σελίδες 4-5
[Εκδόσεις Μικρός Ήρως]

Διαθέσιμα για αγορά στο www.mikrosiros.gr

Μπες στη μεγαλύτερη συζήτηση στο www.greekcomics.gr

Samim Utkun (1928-2001)