Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Το εξώφυλλο του Έπους. Σε μία επίτομη έκδοση, όλη η νοσταλγία των underground comics υπέρ-ηρώων (και όχι μόνο...) που λάτρεψε μία ολόκληρη...
-
ΟΙ ΑΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΛΟΧΑΓΟΥ ΜΑΡΚ Μπορεί η τελευταία έκδοση Μαρκ να ήταν πριν λίγους μήνες, και συγκεκριμένα στις 20 Αυγούσ...
-
Ήταν ένας άνθρωπος σπάνιος, προικισμένος και ευφυής. Έπιασε τη ζωή (μία ζωή που δεν του χαρίστηκε) όπως λέμε "από τα μούτρα", αγ...
-
Το εξώφυλλο της Ιταλικής έκδοσης ΜΑΡΚ : Ο Μυστηριώδης Γιατρός ( La Valle Fumante ) ( Γράφει ο Νίκος Δ. – Θ. Νικολαΐδης ) Σήμερα θα π...
-
Εξαιρετικό σχέδιο του καλλιτέχνη, με θέμα το ποδόσφαιρο (εφ. 'Αθλητική Ηχώ', 3 Μαρτίου 1959 ) ( Γράφει ο Νίκος Δ. - Θ. Νικολαΐδης ...
-
Μετά από μεγάλη προσπάθεια όλων των μελών της ηλεκτρονικής μας βιβλιοθήκης, ολοκληρώθηκε σήμερα η χρονιά του 1976. Πρέπει να ευχαριστήσουμε ...
-
Γεννημένος στις 10 Δεκεμβρίου του 1930 στο Sermide της Λομβαρδίας , ο Ιταλός ζωγράφος Severino Baraldi ( φωτό ) είναι ένας από τους ...
-
Μια από τις πιο γνωστές ιστορίες του αγαπημένου μας περιοδικού είναι αυτή που διαβάσαμε σε μόλις 3 τεύχη, από το 76 έως το 78 στο τέλος της ...
-
Το περιοδικό « Γκολ » (φέροντας υπότιτλο « Εικονογραφημένες ποδοσφαιρικές περιπέτειες ») εκδόθηκε σε δύο περιόδους, με την πρώτη από αυτές (...
-
Έργα του Βασίλη Χριστοδούλου (1961) ( Γράφει ο Νίκος Δ. – Θ. Νικολαΐδης ) Το ποδόσφαιρο, ως το δημοφιλέστερο –διαχρονικά- παγκόσμιο ομαδικ...
Κυριακή 27 Μαρτίου 2011
Αυτοκόλλητα στα αγαπημένα μας περιοδικά
Εξώφυλλα και σελίδες από το Ρομάντσο


Η πινακοθήκη, που ακολουθεί με εξώφυλλα και σελίδες από το παλιό Ρομάντσο, ας θεωρηθεί ως απαραίτητο συμπλήρωμα στο πρώτο μέρος της παρουσίασης, ώστε να ολοκληρωθεί το αφιέρωμα στο λαϊκό αυτό περιοδικό ποικίλης ύλης, που κατέχει εμβληματική θέση στην ιστορία του ελληνικού περιοδικού τύπου.
ΕΞΩΦΥΛΛΑ
Σε ένα σύνολο τευχών που ξεπερνάει τα 2.500 εξώφυλλα είναι δύσκολο να θεωρηθούν ως αντιπροσωπευτικά της εξέλιξής του τα εξώφυλλα που ακολουθούν. Άλλωστε, οι αλλαγές που υπήρξαν στην αισθητική του έχουν να κάνουν περισσότερο με τη βελτίωση της τυπογραφικής τεχνικής, παρά με τη φιλοσοφία έκδοσής του. Ωστόσο, στην πρώτη, τουλάχιστο δεκαετία της τρίτης περιόδου του κάποια λιθόγραφα ζωγραφιστά εξώφυλλα είναι ξεχωριστά και μερικά από αυτά παρουσιάζουμε.











Σε κάθε τεύχος του Ρομάντσου έως και τη δεκαετία του ’70 υπήρχαν τρία με τέσσερα μυθιστορήματα συνεχείας σε κάθε τεύχος. Κοινωνικά, αισθηματικά, αστυνομικά, περιπετειώδη… Για όλα τα γούστα. Γραμμένα από γνωστούς Έλληνες συγγραφείς στη λογοτεχνία του pulp, καθώς και μεταφράσεις. Η ‘‘συνέχεια στο επόμενο’’ με το οποίο έκλεινε καθένα από αυτά ήταν ένα από τα σίγουρα ‘‘αγκίστρια’’ για την αγορά και του επομένου τεύχους. Μικρό δείγμα και αυτών μέσα από τις ‘‘τραβηχτικές’’ προμετωπίδες τους. Στα φωτορομάντσα συνεχείας του Ρομάντσου συνειδητά δεν αναφερθήκαμε. Τα θεωρούμε ως αποτυχημένη επιλογή να μπει σε χωράφια άλλων πιο ειδικευμένων σε αυτό το είδος περιοδικών της ίδιας οικογένειας.


ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΕΙΡΕΣ
Οι ιστορικές μονοσέλιδες επιφυλλίδες δοσμένες σαν αφηγήματα από τα ‘‘ψιλά’’ της ιστορίας ήταν από τις πιο δημοφιλείς ρουμπρίκες του περιοδικού στο αντρικό αναγνωστικό κοινό του περιοδικού μιας και οι περισσότερες από αυτές ήταν καθαρά περιπετειώδεις με ισχυρές δόσεις ιστορικών πληροφοριών. Τα ηρωικά περιστατικά από την
Αντίσταση στην Κατοχή ενταγμένα σε κύκλους με διαφορετικούς τίτλους, τα αφηγήματα ‘‘φουστανέλας’’ από την περίοδο της Ληστοκρατίας στην Ελλάδα (Ιππότες των Ορέων), καθώς και τα fiction ‘‘Εξωτικό διήγημα’’ και ‘‘Ιστορίες από την Ανατολή’’ ήταν οι πλέον μακρόβιες σειρές στην εκδοτική πορεία του περιοδικού.


















ΟΙ ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Πολυάριθμες στήλες με τις καθημερινές ιστορίες χαρακτήρων και τύπων πέρασαν από τις σελίδες του Ρομάντσου προσθέτοντας ένα ακόμα αναγνωρίσιμο στοιχείο στην ταυτότητα του περιοδικού. Άλλοι αφηγούνταν τα περιστατικά τους σε πεζό λόγο και άλλοι έμμετρα. Η στιχοπλοκία ήταν ένα είδος λόγου που άκμασε μεν προπολεμικά, αλλά και έως ολόκληρη τη δεκαετία του ’60 συντηρούταν από ταλαντούχους συγγραφείς στιχοπλόκους με το Ρομάντσο, κατά κύριο λόγο ως προπύργιο της δημιουργικής τους και οι σε εβδομαδιαία βάση γελοιογραφίες στο οπισθόφυλλο ‘‘Από τη ζωή του Κόμματος των Βαρελοφρόνων’’, καθώς και ο ‘‘Σπαγγοραμμένος’’ του Πολενάκη. Παρακάτω παρουσιάζονται οι περισσότεροι από αυτούς τους απολαυστικούς τύπους.











Από την μεγάλη ανανέωση του περιοδικού το 1956 και μετά μια πλειάδα Ελλήνων γελοιογράφων, που εντάχθηκε στο επιτελείο του Ρομάντσου εμπλούτισε την ανθολογία της ελληνικής κοινωνικής γελοιογραφίας με χιλιάδες σκίτσα που αποτύπωναν σατιρικά τις συνήθειες, τα καθημερινά μικροπροβλήματα και μικρογεγονότα της αστικής, κυρίως, κοινωνίας, ενώ αρκετές από αυτές εν είδη επικαιρότητας επεσήμαιναν με το χιουμοριστικό στιγμιότυπό τους και το πλαίσιο της εποχής του χρόνου, όπου διαδραματιζόταν το ενσταντανέ τους. Η παρακάτω επιλογή τους είναι
φυσικά τυχαία.












ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΣΟΥ
Στη δεκαετία του ’50 το Ρομάντσο προχώρησε και στην ξεχωριστή έκδοση μεγάλων μυθιστορημάτων ιστορικών κυρίως, αλλά μεταφρασμένα από την παγκόσμια κλασική λογοτεχνία. Μετά την έκδοση του κάθε βιβλίου από αυτά, προχωρούσε και στην ένθετη έκδοσή του με μορφή φυλλαδίων μέσα στα τεύχη του περιοδικού. Κυκλοφόρησαν περίπου είκοσι τέτοια βιβλία. Στη διαφημιστική βινιέτα μέσα στις σελίδες του Ρομάντσου προαναγγέλλονται δύο ακόμα βιβλίων της σειράς.


