Δημοφιλείς αναρτήσεις

Κυριακή 27 Μαρτίου 2011

Εξώφυλλα και σελίδες από το Ρομάντσο



Η πινακοθήκη, που ακολουθεί με εξώφυλλα και σελίδες από το παλιό Ρομάντσο, ας θεωρηθεί ως απαραίτητο συμπλήρωμα στο πρώτο μέρος της παρουσίασης, ώστε να ολοκληρωθεί το αφιέρωμα στο λαϊκό αυτό περιοδικό ποικίλης ύλης, που κατέχει εμβληματική θέση στην ιστορία του ελληνικού περιοδικού τύπου.

ΕΞΩΦΥΛΛΑ
Σε ένα σύνολο τευχών που ξεπερνάει τα 2.500 εξώφυλλα είναι δύσκολο να θεωρηθούν ως αντιπροσωπευτικά της εξέλιξής του τα εξώφυλλα που ακολουθούν. Άλλωστε, οι αλλαγές που υπήρξαν στην αισθητική του έχουν να κάνουν περισσότερο με τη βελτίωση της τυπογραφικής τεχνικής, παρά με τη φιλοσοφία έκδοσής του. Ωστόσο, στην πρώτη, τουλάχιστο δεκαετία της τρίτης περιόδου του κάποια λιθόγραφα ζωγραφιστά εξώφυλλα είναι ξεχωριστά και μερικά από αυτά παρουσιάζουμε.































































ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ
Σε κάθε τεύχος του Ρομάντσου έως και τη δεκαετία του ’70 υπήρχαν τρία με τέσσερα μυθιστορήματα συνεχείας σε κάθε τεύχος. Κοινωνικά, αισθηματικά, αστυνομικά, περιπετειώδη… Για όλα τα γούστα. Γραμμένα από γνωστούς Έλληνες συγγραφείς στη λογοτεχνία του pulp, καθώς και μεταφράσεις. Η ‘‘συνέχεια στο επόμενο’’ με το οποίο έκλεινε καθένα από αυτά ήταν ένα από τα σίγουρα ‘‘αγκίστρια’’ για την αγορά και του επομένου τεύχους. Μικρό δείγμα και αυτών μέσα από τις ‘‘τραβηχτικές’’ προμετωπίδες τους. Στα φωτορομάντσα συνεχείας του Ρομάντσου συνειδητά δεν αναφερθήκαμε. Τα θεωρούμε ως αποτυχημένη επιλογή να μπει σε χωράφια άλλων πιο ειδικευμένων σε αυτό το είδος περιοδικών της ίδιας οικογένειας.

ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΕΙΡΕΣ

Οι ιστορικές μονοσέλιδες επιφυλλίδες δοσμένες σαν αφηγήματα από τα ‘‘ψιλά’’ της ιστορίας ήταν από τις πιο δημοφιλείς ρουμπρίκες του περιοδικού στο αντρικό αναγνωστικό κοινό του περιοδικού μιας και οι περισσότερες από αυτές ήταν καθαρά περιπετειώδεις με ισχυρές δόσεις ιστορικών πληροφοριών. Τα ηρωικά περιστατικά από την

Αντίσταση στην Κατοχή ενταγμένα σε κύκλους με διαφορετικούς τίτλους, τα αφηγήματα ‘‘φουστανέλας’’ από την περίοδο της Ληστοκρατίας στην Ελλάδα (Ιππότες των Ορέων), καθώς και τα fiction ‘‘Εξωτικό διήγημα’’ και ‘‘Ιστορίες από την Ανατολή’’ ήταν οι πλέον μακρόβιες σειρές στην εκδοτική πορεία του περιοδικού.










































































ΟΙ ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

Πολυάριθμες στήλες με τις καθημερινές ιστορίες χαρακτήρων και τύπων πέρασαν από τις σελίδες του Ρομάντσου προσθέτοντας ένα ακόμα αναγνωρίσιμο στοιχείο στην ταυτότητα του περιοδικού. Άλλοι αφηγούνταν τα περιστατικά τους σε πεζό λόγο και άλλοι έμμετρα. Η στιχοπλοκία ήταν ένα είδος λόγου που άκμασε μεν προπολεμικά, αλλά και έως ολόκληρη τη δεκαετία του ’60 συντηρούταν από ταλαντούχους συγγραφείς στιχοπλόκους με το Ρομάντσο, κατά κύριο λόγο ως προπύργιο της δημιουργικής τους και οι σε εβδομαδιαία βάση γελοιογραφίες στο οπισθόφυλλο ‘‘Από τη ζωή του Κόμματος των Βαρελοφρόνων’’, καθώς και ο ‘‘Σπαγγοραμμένος’’ του Πολενάκη. Παρακάτω παρουσιάζονται οι περισσότεροι από αυτούς τους απολαυστικούς τύπους.




















































ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΕΣ

Από την μεγάλη ανανέωση του περιοδικού το 1956 και μετά μια πλειάδα Ελλήνων γελοιογράφων, που εντάχθηκε στο επιτελείο του Ρομάντσου εμπλούτισε την ανθολογία της ελληνικής κοινωνικής γελοιογραφίας με χιλιάδες σκίτσα που αποτύπωναν σατιρικά τις συνήθειες, τα καθημερινά μικροπροβλήματα και μικρογεγονότα της αστικής, κυρίως, κοινωνίας, ενώ αρκετές από αυτές εν είδη επικαιρότητας επεσήμαιναν με το χιουμοριστικό στιγμιότυπό τους και το πλαίσιο της εποχής του χρόνου, όπου διαδραματιζόταν το ενσταντανέ τους. Η παρακάτω επιλογή τους είναι
φυσικά τυχαία.


















































































































ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΣΟΥ

Στη δεκαετία του ’50 το Ρομάντσο προχώρησε και στην ξεχωριστή έκδοση μεγάλων μυθιστορημάτων ιστορικών κυρίως, αλλά μεταφρασμένα από την παγκόσμια κλασική λογοτεχνία. Μετά την έκδοση του κάθε βιβλίου από αυτά, προχωρούσε και στην ένθετη έκδοσή του με μορφή φυλλαδίων μέσα στα τεύχη του περιοδικού. Κυκλοφόρησαν περίπου είκοσι τέτοια βιβλία. Στη διαφημιστική βινιέτα μέσα στις σελίδες του Ρομάντσου προαναγγέλλονται δύο ακόμα βιβλίων της σειράς.









Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Παλιά Περιοδικά Ποικίλης Ύλης (Β΄μέρος)




Η επίσημη ληξιαρχική πράξη γέννησης του Ρομάντσου αναφέρει, ότι το περιοδικό γεννήθηκε στις 17 Νοεμβρίου 1934 με γεννήτορες τους Ν. Θεοφανίδη και Σπ. Λαμπαδαρίδη. Ο Θεοφανίδης υπήρξε ο εκδότης του έως το 1984.

Τρία χρόνια αργότερα, το 1987, το Ρομάντσο και τα μικρότερα ‘‘αδέλφια’’ του Πάνθεον και Βεντέτα αγοράστηκαν από τον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη και το στρατηγείο των ‘‘Εκδόσεων Θεοφανίδη’’ στην οδό Αναξαγόρα 5 υποβαθμίστηκε σε αρχείο-αποθήκη..

Στα οκτώ πρώτα χρόνια της ζωής του (1934-1942), δηλαδή στην προϊστορία του, το Ρομάντσο είχε τη μορφή βιβλιοπεριοδικού, όπου ακολουθώντας τα πρότυπα των αμερικάνικων pulps, δημοσίευε σε κάθε τεύχος ένα μικρό αυτοτελές μυθιστόρημα. Κι αυτό ήταν όλο κι όλο. Πιθανώς και από εκεί να προέρχεται και ονομασία ‘‘Ρομάντσο’’, που σημαίνει ‘‘μυθιστόρημα’’.
Το Ρομάντσο ως βιβλιοπεριοδικό ολοκλήρωσε τον εκδοτικό του κύκλο σε δύο περιόδους, οι οποίες τυπικά έχουν να κάνουν με τις διαστάσεις του (14Χ21 και 17Χ24 αντίστοιχα). Εκδόθηκαν 212 τεύχη στην πρώτη περίοδο και 71 στη δεύτερη.

Ουσιαστικά, όμως το Ρομάντσο, όπως το γνωρίσαμε, σαν περιοδικό ποικίλης ύλης, κυκλοφόρησε πρώτη φορά μέσα στην Κατοχή. Και συγκεκριμένα στις 19 Σεπτεμβρίου 1942.
Παρ’ ότι στην προμετωπίδα του εξώφυλλου ο επεξηγηματικός υπότιτλος βεβαίωνε ότι πρόκειται για εβδομαδιαία έκδοση, οι συνθήκες που επικρατούσαν στην σκλαβωμένη Ελλάδα (και εν προκειμένω η έλλειψη του χαρτιού) δεν επέτρεπαν τη συνεπή τήρηση της εβδομαδιαίας συχνότητας.

ΑΚΜΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΜΗ

Την ταυτότητα του περιοδικού ποικίλης ύλης το Ρομάντσο την απόκτησε μετά το τεύχος 17 της Γ΄ περιόδου, όταν από τις 14 Ιανουαρίου 1943 τη διεύθυνση σύνταξής του την ανέλαβε ο κορυφαίος ‘‘μάστορας’’ των λαϊκών περιοδικών Απόστολος Μαγγανάρης, ο οποίος σε εκείνη την περίοδο είχε αναστείλει την έκδοση της Μάσκας.
Ο Μαγγανάρης κράτησε τη διεύθυνση του περιοδικού έως και το τεύχος 97, δηλαδή κοντά δυο χρόνια. Από το τεύχος 98 ανέλαβε τη διεύθυνση σύνταξης ο ιστορικός διευθυντής του ο Μιχάλης Χανούσης. Ήταν αυτός που, αναλαμβάνοντας να τρέξει την εξόρμηση που σχεδίασε ο Θεοφανίδης το 1956 και συνδυασμό με τη δραστική μείωση της τιμής του από έξι δραχμές σε τρεις, εκτόξευσε το Ρομάντσο σε κυκλοφοριακά ύψη με απλησίαστες κυκλοφορίες για οποιοδήποτε άλλο ελληνικό περιοδικό. Το ρεκόρ του με τιράζ 280.000-300.000 φύλλων εβδομαδιαίως (δεν διασώζονται στοιχεία συνολικής πώλησης), δεν θα πρέπει να έχει ξεπεραστεί από άλλο ελληνικό περιοδικό.
Τα εξωπραγματικά αυτά τιράζ οφείλονται κατά πολύ και στο ότι το Ρομάντσο διανεμόταν ταυτόχρονα (και όχι εξ επιστροφών) στον πολυπληθή απόδημο ελληνισμό (Αμερική, Αυστραλία, Αφρική και στη Δυτική Γερμανία των Ελλήνων μεταναστών ‘‘γκασταρμπάιτερ’’ στη δεκαετία του ’60).
Η παρακμή του Ρομάντσου συνέπεσε με το τέλος της περιόδου ‘‘Χανούση’’, αλλά η ραγδαία πτώση που το οδήγησε στο κλείσιμο, συνέπεσε με την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και στη λάθος στρατηγική επιλογή της νέας ιδιοκτησίας να μετατρέψει το περιοδικό-ευαγγέλιο της λαϊκής μάζας σε πολυτελές lifestyle περιοδικό υπακούοντας στις επιταγές των νέων αναγνωστικών συνθηκών. Ίσως, όμως, πάλι να είχε την ίδια μοίρα και αν ακόμα παρέμενε λαϊκό περιοδικό ποικίλης ύλης. Οι εποχές είχαν αλλάξει και το Ρομάντσο είχε ταυτιστεί με όλα εκείνα που χαρακτήριζαν την εποχή της ακμής του∙ τον τρόπο ζωής της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της μεσοαστικής τάξης.

ΜΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΣΥΝΤΑΓΗ…
Ο Χανούσης χρησιμοποιώντας τη συνταγή παλαιοτέρων περιοδικών ποικίλης ύλης, επέλεξε να στήσει το περιοδικό του εργοδότη του με ραχοκοκαλιά τις ρουμπρίκες, δηλαδή μόνιμες στήλες και μόνιμες σελίδες, κάτω από τη θεματολογική ομπρέλα των οποίων απλώς αλλάζουν ενότητες σειρών. Σύμφωνα με τη θεωρία για το πώς στήνεται ένα περιοδικό, οι ρουμπρίκες αποτελούν σημαντικό παράγοντα δημιουργίας σταθερών αναγνωστών του περιοδικού. Για να συμβεί αυτό οι ρουμπρίκες θα πρέπει να υπακούουν σε έναν βασικό κανόνα πλάνου περιεχομένων του περιοδικού: να βρίσκονται πάντα στην ίδια σελίδα, ή έστω μετά από μια συγκεκριμένη άλλη, την ίδια πάντοτε, και πριν από μια συγκεκριμένη άλλη, ώστε να εντοπίζονται εύκολα προκειμένου να γίνουν συνήθεια.
Το Ρομάντσο είναι ένα κλασικό παράδειγμα περιοδικού για το πόσο συμβάλλουν οι επιτυχημένες μακροχρόνιες στήλες στη δημιουργία δεσμού του περιοδικού με αξιόπιστα σταθερή αναγνωστική βάση.
Μετά την εξόρμηση προστέθηκαν νέες στήλες και έγινε η οριστική τοποθέτηση των στηλών στην ίδια πάντα θέση για τα επόμενα 25 χρόνια τουλάχιστον.

… ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑΣ

Ειδικό βάρος δόθηκε στη σημασία που έχει για ένα ψυχαγωγικό περιοδικό ο θεματολογικός άξονας, του χιούμορ. Γελοιογραφίες και πεζές ή έμμετρες ρουμπρίκες με εύθυμους τύπους ήταν τα δυο σκέλη του χιουμοριστικού άξονα στο περιοδικό.
Το δυνατό χαρτί ήταν οι γελοιογραφίες. Απόκτησε τις διαστάσεις της προσφοράς του από την εκ βάθρων ανανέωση του περιοδικού το 1956. Τότε, όταν στο δυναμικό του περιοδικού προστέθηκαν Έλληνες γελοιογράφοι, καθώς έως τότε η ελληνική γελοιογραφία ήταν ανύπαρκτη στο περιοδικό. Δεκάδες γελοιογραφίες κοινωνικού περιεχομένου σε κάθε τεύχος από μια πλειάδα κορυφαίων Ελλήνων γελοιογράφων. Χρωματιστές ή ασπρόμαυρες αποτύπωναν την εξέλιξη της αστικής κοινωνίας στην Ελλάδα, τις συνήθειες, τα καθημερινά μικροπροβλήματα, πχ. από τον καλοκαιρινό καύσωνα, τα θερινά τα σινεμά και τον 7ο αμερικανικό στόλο ως τον πλάγιο πίδακα της Ομόνοιας, το σουβλάκι του φτωχοτουρίστα και το μποτιλιάρισμα στους δρόμους.
Ξεφυλλίζοντας το Ρομάντσο με χρονολογική τάξη από τα παλιότερα ίσαμε τα πιο πρόσφατα τεύχη θα περιδιαβούμε νοσταλγικά μέσα από τις απεικονίσεις των γελοιογραφιών στις ξεθωριασμένες αναμνήσεις από τις περιφερειακές γειτονιές της Αθήνας με τις χαμηλές κεραμειδοσκέπαστες μονοκατοικίες, τις αυλές, τις αλάνες και τους άδειους χωματόδρομους. Και προοδευτικά θα φτάσουμε στις ίδιες αθηναϊκές γειτονιές με τις πολυκατοικίες της αντιπαροχής και τους μποτιλιαρισμένους δρόμους. Στα σκηνικά που στήνουν οι γελοιογράφοι στα σκίτσα τους πρωταγωνιστούν σε πρώτο πλάνο οι γελοιογραφικές φιγούρες των ανθρώπων που βίωναν τις ραγδαίες αλλαγές μέσα σε μια μόλις εικοσαετία (1956-1976).
Το στίγμα της βαρύτητας που το Ρομάντσο έδινε στην ελληνική γελοιογραφία δίνεται με την γελοιογραφική πινακοθήκη στο οπισθόφυλλό του. Δεν είναι του παρόντος να αναλυθεί η αναγνωστική δύναμη του οπισθόφυλλου σε κάθε έντυπο. Πάντως, οι διαφημιστές την ξέρουν πολύ καλά και την πλήρωσαν ακριβά, ώστε να σπρώξουν τη σελίδα σήμα κατατεθέν του περιοδικού μια σελίδα μέσα, ώστε να αξιοποιήσουν διαφημιστικά τη δύναμη του εξωφύλλου του Ρομάντσου.

ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ & ΣΕΛΙΔΕΣ, ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΑ

Οι ρουμπρίκες, που με τους διάφορους τύπους και χαρακτήρες πρόσθεταν εύθυμες πινελιές σε πεζό λόγο με χαρακτηριστικά γλωσσάρια, αλλά και σε έμμετρο από ταλαντούχους στιχοπλόκους, είναι πλέον ένα είδος που έχει εκλείψει από τα περιοδικά, ίσως γιατί η ευρηματική στιχοπλοκή θεωρείται ως ντεμοντέ λόγος.
Το χιουμοριστικό οπλοστάσιο του Ρομάντσου το πλαισίωναν δυο μεγάλοι ευθυμογράφοι: ο Νίκος Τσιφόρος και ο Πολύβιος Βασιλειάδης (συγγραφικό δίδυμο σε θέατρο και σε σενάρια δεκάδων κινηματογραφικών ταινιών), που έγραψαν σπαρταριστά διηγήματα για πολλές εκατοντάδες τευχών. Ο Τσιφόρος, μάλιστα, συνέχισε να συνεργάζεται και μετά τον… θάνατό του τον Αύγουστο του 1970, αφού η σειρά συνεχίστηκε με αναδημοσιεύσεις αρκετών από τα παλαιότερά του ευθυμογραφήματα.
Τα αισθηματικά και αστυνομικά διηγήματα ήταν κατά κανόνα μεταφράσεις από ξένα ανάλογα περιοδικά της εποχής, αλλά τα περισσότερα από τα μυθιστορήματα ήταν συνήθως από Έλληνες συγγραφείς, όπως και οι σειρές με ιστορικά θέματα.
Πιστούς αναγνώστες είχαν οι ιστοριογράφοι. Ο Ιωάννης Σκουτερόπουλος, ο Ι.Β. Ιωαννίδης (που υπέγραφε και σαν Ι. Βηλαράς), ο Π. Κουσουλάκος, καθώς επίσης ο περιπετειογράφος Νίκος Μαράκης και η μεγάλη κυρία του ελληνικού κοινωνικού αισθηματικού μυθιστορήματος Ιωάννα Μπουκουβάλα-Αναγνώστου.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 και έως το κλείσιμο του περιοδικού στο δυναμικό του περιοδικού προστέθηκε ένα ακόμα βαρύ όνομα της δημοσιογραφίας στο καλλιτεχνικό ρεπορτάζ: η δημοσιογράφος Κική Σεγδίτσα, οι συνεντεύξεις της οποίας έδιναν πλέον το cover story, δηλαδή τη συνέντευξη με δημοφιλή πρόσωπο από ολόκληρο το φάσμα του καλλιτεχνικού κόσμου. Το επώνυμο αυτό πρόσωπο από τον χώρο του ελληνικού showbiz έδινε και το εξώφυλλο-κράχτη του περιοδικού στην εποχή που το lifestyle άρχιζε να καθορίζει για τα καλά το περιεχόμενο των περιοδικών. Εξώφυλλα με αστέρια από τον κινηματογράφο και το τραγούδι είχαν υπάρξει, βέβαια και στην πριν του lifestyle εποχής, αλλά δεν υποστηρίζονταν στις εσωτερικές σελίδες με συνεντεύξεις ή παρουσιάσεις. Ωστόσο, εξώφυλλα όπως με τη Βουγιουκλάκη, την Καρέζη, τον Παπαμιχαήλ ή τον Κούρκουλο ήταν από παλιά γκαραντί θεαματικής αύξησης της κυκλοφορίας και όχι μόνο στο Ρομάντσο, μα σε όλα τα περιοδικά του είδους.

ΠΑΡΑΚΜΗ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ
Τον Αύγουστο του 1987 η πλειοψηφία των μετοχών του εκδοτικού οίκου μαζί με τους τίτλους των τριών περιοδικών που κυκλοφορούσαν μεταβιβάστηκαν στο συγκρότημα Λαμπράκη. Ο Νίκος Θεοφανίδης είχε πεθάνει από τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς, ενώ είχε αποχωρήσει από την ενεργό δράση από το 1984. Ούτε ο Μιχάλης Χανούσης υπέγραφε πλέον το Ρομάντσο.
Έναν χρόνο νωρίτερα, με το τεύχος 2268 (23 Σεπτεμβρίου 1986) κλείνει η περίοδος του Ρομάντσου ως λαϊκού περιοδικού. Από το επόμενο τεύχος το σχήμα του γίνεται μεγαλύτερο και μπαίνει στον χώρο των πολυτελών περιοδικών.
Στις 20 Φεβρουαρίου του 1990 (τεύχος 2446), το ‘‘Συν’’, που είχε προστεθεί συμπληρωματικά στον τίτλο του περιοδικού, πλάι στην ονομασία ‘‘Ρομάντσο’’ στην περίοδο έκδοσης του περιοδικού από τον ΔΟΛ,, υποκαθιστά ολοκληρωτικά την ονομασία ‘‘Ρομάντσο’’, που διαγράφεται τόσο στο εξώφυλλο όσο και στην ταυτότητα του περιοδικού. Οκτώ εβδομάδες αργότερα (10 Απριλίου 1990) κυκλοφορεί στο τεύχος 2454 αναγγέλλεται η διακοπή της έκδοσης του περιοδικού.
Θεωρητικά, τίτλοι τέλους για το Ρομάντσο δεν έπεσαν ποτέ. Το περιοδικό που έκλεισε ως αποτυχημένο και αδύναμο να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό λεγόταν ‘‘Συν’’ και δεν είχε καμιά σχέση με το Ρομάντσο που γνώρισαν οι αναγνώστες του στην περίοδο 1946-1986. Άλλωστε, από καιρό το είχαν εγκαταλείψει με συνέπεια να μην υπάρχουν εκείνοι που θα λυπόνταν για το κλείσιμο του υποκατάστατού του. Για αυτούς τους ίδιους παλιούς αναγνώστες, ούτε συναισθηματικά έχει κλείσει, αφού το αναζητούν ακόμα στα παλαιοβιβλιοπωλεία για τις νοσταλγικές επιστροφές τους στους κόσμους που είχαν ζήσει με τη συντροφιά του.
Και μια σύμπτωση (ας μη την χαρακτηρίσουμε ως τραγική ειρωνεία): ο κλήρος του λουκέτου έλαχε στον Μάνο Αντώναρο, που ήταν ο τελευταίος διευθυντή σύνταξης του περιοδικού, με μοναδικό πια τίτλο το ‘‘Συν’’. Ο Αντώναρος είναι γιος του γελοιογράφου Αρχέλαου, ο οποίος είχε ταυτιστεί με το Ρομάντσο της χρυσής εποχής του.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ως επίλογο δανειζόμαστε επιλογές από ένα νοσταλγικό σχόλιο του Δημήτρη Χανού στο βιβλίο του‘‘Τα Λαϊκά Περιοδικά’’-Β’ τόμος (σελ.118).
«Ξεφυλλίζοντας ένα από αυτά τα τεύχη μετά την απομάκρυνση του Μιχάλη Χανούση αναρωτιέται κανείς: ποια σχέση μπορεί να έχει το περιοδικό αυτό με το παλιό Ρομάντσο; Εκείνο το παλιό Ρομάντσο, που έφερνε γλυκές ανατριχίλες στους αναγνώστες του και που περίμεναν με πραγματική λαχτάρα κάθε καινούργιο τεύχος εβδομάδα με εβδομάδα. Που το έπαιρναν με αγάπη και στοργή στα χέρια τους και γύριζαν μια-μια τις όμορφες σελίδες του χαϊδεύοντας με το βλέμμα τα αγαπημένα τους θέματα. (…)
Το περιοδικό γεννήθηκε, μεγάλωσε και έζησε μέρες δόξας σαν παραδοσιακό περιοδικό ποικίλης ύλης και διαβάστηκε και αγαπήθηκε από κάθε ελληνική οικογένεια. Ο για πολλά χρόνια αρχισυντάκτης του (σημ. διευθυντής σύνταξης ήταν πάντα) Μιχάλης Χανούσης το κράτησε αυστηρά στην παραδοσιακή ιδιοσυστασία του, του λαϊκού οικογενειακού περιοδικού ποικίλης ύλης…»


Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Νέο μέλος στην παρέα μας!



Αγαπητοί φίλοι, είμαι νέος στην παρέα σας και ευτυχής που βρήκα και άλλους με την ίδια τρέλα। Έχω αρκετά περιοδικά ΜΠΛΕΚ, καθώς επίσης Αγόρι και ορισμένα άλλα, που επιθυμώ να τα μοιραστώ μαζί σας,।Επειδή είμαι και λίγο σκράπας ως προς τους Η/Υ, θα σκανάρω και θα προσπαθήσω να σας στείλω ένα τεύχος (προφανώς μέσω ανάρτησης)। Άν το παραλάβετε, απλά ενημερώστε με να στείλω και τα υπόλοιπα। Επίσης διαπίστωσα οτι για τα τεύχη που εμφανίζονται στο ιστολόγιο, δεν υπάρχει δυνατότητα κατεβάσματος। Κατά την άποψή μου, κακώς। Θα έπρεπε τα περιοδικά που έχει ο καθένας στην κατοχή του να υπάρχει δυνατότητα να αποκτηθούν και από τους υπόλοιπους। Μην ξεχνάμε οτι δεν διαθέτουν όλοι τα απαραίτητα χρήματα νε εμπλουτίζουν τη συλλογή τους। Εγώ πάντως δεν διεκδικώ πνευματικά δικαιώματα και άν έχετε την δυνατότητα μπορείτε να επιτρέψετε σε όποιον επιθυμεί να τα κατεβάσει। Μήν ξεχνάμε οτι τα περιοδικά ανήκουν σε όλους Ευχαριστώ πολύ।

Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ

 Άρθρο- Aφιέρωμα του μέλους Sakis

Και κάπως έτσι άρχισαν όλα...


Αρχές της δεκαετίας '80 ήταν, όταν η ΜΑΜΜΟΥΘ COMICS, γνωστή ως ΜΕΔΟΥΣΑ το πρώτο διάστημα της λειτουργίας της, εξέδωσε αυτό τον τίτλο στην Ελλάδα. Από τότε πολλά έχουν γραφεί κατα καιρούς, με πιο επίκαιρη ίσως έρευνα φίλου σε site σχετικό με κόμικς, όπου διαβάζοντας την, μπήκα στο σχετικό τριπάκι, να φτιάξω κάποια στιγμή τα 4-5 τεύχη που δεν έχουν κυκλοφορήσει ποτέ στην Ελλάδα. Βέβαια το εγχείρημα αυτό, μου βγήκε λιγο πιο δύσκολο απ΄ότι περίμενα, γιατί:

1. όσοι γνωρίζουν την ελληνική έκδοση, θα γνωρίζουν ότι δεν είναι ότι πιο εύκολο για σκανάρισμα. Αφ'ενός το δέσιμο της ράχης διαλύεται με την πρώτη πίεση, αφετέρου, η "δολοφονική" πολιτική της εταιρίας να πετσοκόβει στην κυριολεξία τα τεύχη προκειμένου να τα δένει σε τόμους των 2 τευχών, δεν μου άφησαν πολλά περιθώρια...Οπότε, ήταν μονόδρομος για μένα, να ψάξω για Ιταλικά σκαναρίσματα, στα οποία με το ανάλογο editing, πέρασα τους Ελληνικούς διαλόγους...μια καθόλου εύκολη δουλειά, σας διαβεβαιώνω, ιδίως όταν έχεις να κάνεις με χρόνο που δεν έχεις...

2. Τα Ιταλικά! Εδώ έχουμε την εξής ιδιομορφία. Το #1 της λεγόμενης κόκκινης Ιταλικής σειράς, διαφέρει από την ελληνική έκδοση στις τελευταίες 9 σελίδες. Έτσι, στην Ελληνική έκδοση απο τη σελίδα 90, μεταφερόμαστε στο #3 της Ιταλικής, ενώ στην Ιταλική έκδοση(την "κόκκινη" επετειακή πάντα και όχι την αρχική), εμβόλιμα προστίθενται 9 καινούργιες σελίδες στο#1, και μιά καινούργια ιστορία που κυκλοφορεί ως #2 (με τα ίδια πρόσωπα που εμφανίζονται στις τελευταίες 9 σελίδες του #1). Αυτό σήμαινε πραακτικά πως θα χρειαζόμουν βοήθεια (κ δεν εννοώ το google translator!) Σε αυτή την περίπτωση, ο αγαπημένος μου παιδικός φίλος (Θάνο να' σαι καλά!) εμφανίστηκε ως από μηχανής Θεός και με βοήθησε άμεσα!



Αυτά τα λίγα. Απολαύστε λοιπόν έναν από τους αγαπημένους παιδικούς μου τίτλους. Για όσους δεν τον έχουν ξαναδιαβάσει, προειδοποιώ, είναι εθιστικός. Για όσους πάλι έχουν ξαναδιαβάσει, ευκαιρία να διαβάσουν έστω 9! σελίδες από υλικό που δεν έχει ξαναπέσει στα χέρια τους...



ΥΓ. Αν θα συνεχίσω το scanlation με το 2ο τεύχος της (κόκκινης) σειράς που δεν έχει εκδοθεί ποτέ στην Ελλάδα; Μμμ, μια καλή ερώτηση....Θεού θέλοντος και χρόνου (και Θάνου!) επιτρέποντος...θα δούμε...



Φιλικά,

Σάκης (sakplat)

Download Link

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

Δελτίο Τύπου της Λέσχης Φίλων Κόμικς

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Μαριάννα Μίσιου

"ΤΑ ΚΟΜΙΚΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ... ΞΕΦΥΛΛΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΓΚΟΣΙΝΙ"

Την Κυριακή 20 Μαρτίου στις 12.00 το μεσημέρι, θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου της Μαριάννας Μίσιου με τίτλο "Τα κόμικς από το περίπτερο στη σχολική τάξη…ξεφυλλίζοντας τον Γκοσινί. Θεωρητικές, Ερμηνευτικές και Διδακτικές Διαστάσεις" των εκδόσεων ΚΨΜ, στη Λέσχη Φίλων Κόμικς, Αγ. Ειρήνης 5 στο Μοναστηράκι.

Το βιβλίο αυτό παρουσιάζει μια θεωρητική πραγμάτευση της έννοιας «κόμικς», με μελέτη περίπτωσης το έργο του σεναριογράφου René Goscinny με τους εικονογράφους Morris, Uderzo και Tabary.

Αρχικά, παρουσιάζονται σύγχρονα θεωρητικά έργα από διάφορους επιστημονικούς χώρους, που συνδυάζονται για τη μελέτη της πολυδιάστατης φύσης των κόμικς.

Στη συνέχεια ο Λούκυ Λουκ, ο Αστερίξ και ο Ιζνογκούντ, όλοι τους ήρωες αγαπημένοι από το Ελληνικό κοινό και με αδιάλειπτη παρουσία μισού αιώνα στην ελληνική σκηνή του βιβλίου, αφηγούνται την «Ελληνική τους περιπέτεια» και μπαίνουν στο μικροσκόπιο της ερμηνευτικής ανάλυσης. Τους χάρτινους ήρωες των κόμικς συντροφεύει και ο μικρός Νικόλας των ομότιτλων εικονογραφημένων βιβλίων, με τους Goscinny και Sempé.

Τέλος, στο βιβλίο διατυπώνονται νέες αντιλήψεις για το ρόλο και τη σημασία της Ένατης τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία και αρθρώνονται προτάσεις που προωθούν τα κόμικς όχι μόνο ως εργαλείο, αλλά ως αυτούσιο αντικείμενο διδασκαλίας και μάθησης.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Διαμάντη Αναγνωστοπούλου, καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ο Γιάννης Κουκουλάς, συγγραφέας-δημοσιογράφος.

Σας ευχαριστούμε για την προσοχή και το ενδιαφέρον σας

Για πληροφορίες

Λέσχη Φίλων Κόμικς

Σταματία Αντωνάτου

Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων

Τηλ.: 210 3318168, 6974 926755

e-mail:erma_jaguar@hotmail.com

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Παλιά περιοδικά με ύλη ποικίλη

Πρώτο μέρος: Εισαγωγή
Τα περιοδικά ποικίλης ύλης, ή πολυθεματικά, ή ‘‘για όλη την οικογένεια’’, όπως τα ίδια συστήνονταν στα χρόνια της ακμής τους, κατέχουν ένα σημαντικό μερίδιο συμβολής στην ιστορία του ελληνικού περιοδικού Τύπου.
Tο κείμενο που ακολουθεί δεν είναι ούτε μελέτη των παλιών περιοδικών ποικίλης ύλης, ούτε η πλήρης ιστορική καταγραφή τους. Είναι απλώς ένα κάπως αναπτυγμένο σημείωμα, άλλοθι βασικά, για να θυμηθούμε μερικά από αυτά, που συντρόφευσαν με την παρουσία τους στις ώρες της κατ’ οίκον ψυχαγωγίας τις γενιές τις πριν από την καταλυτική παρουσία της Τηλεόρασης. Υπάρχουν και σήμερα περιοδικά ποικίλης ύλης, αλλά είναι τόσο διαφοροποιημένα. Πιο κοντά στο πνεύμα της Τηλεόρασης, σαν ύφος γραφής και περιεχόμενο, στοιχεία εφήμερα, που τα κάνουν να μην μπορούν να αντέξουν στον χρόνο περισσότερο από το διάστημα της κυκλοφορίας τους.



Είναι πολλά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά στοιχεία, που κατατάσσουν τα περιοδικά αυτά σε δυο όχι και πολύ ευδιάκριτες μεταξύ τους κατηγορίες: σε λαϊκά και σε ελίτ.
Το πιο σημαντικό, ίσως στοιχείο διαφοροποίησης είναι το λεγόμενο target group αναγνωστών. Στα παλιά λαϊκά περιοδικά κυριαρχούσε το γυναικείο αναγνωστικό κοινό. Στα σύγχρονα ελίτ περιοδικά κυριαρχεί το αντρικό. Κυριαρχούσε, άλλωστε, και στα αντίστοιχα περιοδικά των περασμένων γενεών. Τότε, χαρακτηρίζονταν συνήθως ως ‘‘Επιθεωρήσεις’’ (από το αντίστοιχο γαλλικό ‘‘Revue’’).
Το γυναικείο κοινό μετατοπίστηκε στα λαϊκότροπα τηλεοπτικά περιοδικά που πή-ραν κάποια από τα ταυτοτικά στοιχεία των παλιών λαϊκών περιοδικών, καθώς και στα ευσχήμως χαρακτηριζόμενα ‘‘καλόπιστης κοινωνικής κριτικής’’, ‘‘κουτσομπολίστικα’’ επί το λαϊκότερο.
Θα σταθούμε περισσότερα στα λαϊκά, επειδή αυτά έδωσαν κυρίως το στίγμα των περιοδικών ποικίλης ύλης και επειδή είχαν την μεγαλύτερη κυκλοφορία και τη μεγα-λύτερη ανά τεύχος αναγνωσιμότητα.
Ποικίλης ύλης περιοδικά κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα από τα μισά και νωρίτερα του 19ου αιώνα, αλλά η μορφή τους θύμιζε περισσότερο εφημερίδα, παρά περιοδικό, αφού τυπικά ήταν εβδομαδιαίες εφημερίδες με μη επίκαιρη ύλη και με περισσότερη εικονογράφηση, αλλά η τεχνολογία της εποχής δεν επέτρεπε ένα αρκετά διαφοροποιημένο κασέ από τα ‘‘σεντόνια’’ κειμένου στις σελίδες των εφημερίδων.
Στο διάστημα του μεσοπολέμου, ωστόσο η αισθητική τους διαφοροποιήθηκε και υπήρξαν αρκετά αξιόλογα σε εμφάνιση περιοδικά του είδους.



Κυρίαρχο στην εποχή το ‘‘Μπουκέτο’’ (1924-1946). Ακολουθούσαν ο ‘‘Θεατής’’ (1925-1946, που για ένα διάστημα είχε αφομοιωθεί από το Μπουκέτο), η ‘‘Σφαίρα’’ (1919-1924), η ‘‘Εβδομάς’’ (1927-1941), η ‘‘Οικογένεια’’ (1927-1935), το ‘‘Φαντάζιο’’(1927-1933), το ‘‘Σαββατοκύριακο’’ (1938-1941). Ανάμεσα στα καμιά δεκαριά άλλα, δύο από αυτά, το ‘‘Ρομάντσο’’ και ο ‘‘Θησαυρός’’, που καθιερώθηκαν μετά τον πόλεμο είναι από μόνα τους σχεδόν ολόκληρη η ιστορία του ελληνικού λαϊκού περιοδικού ποικίλης ύλης, αφού συνέχισαν να εκδίδονται έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80 κλείνοντας τον κύκλο των περιοδικών του είδους στην Ελλάδα. Είναι, επίσης, κυρίως(μαζί με τον ‘‘Ήλιο’’ δευτερευόντως)αυτά, τα οποία γνωρίζουν σήμερα μια νέα κυκλοφοριακή άνθιση, καθώς αναζητούνται στα παλαιοβιβλιοπωλεία από τους νοσταλγούς τους, χάρη στο ότι είχαν προσφέρει κάποτε πραγματική ψυχαγωγία, εγκυκλοπαιδικές γνώσεις και χρηστικές πληροφορίες ταυτόχρονα.
Η παρουσίαση θα περιοριστεί στα περιοδικά, τα οποία κυκλοφόρησαν αμέσως μετά τον πόλεμο ίσαμε και τη δεκαετία του ’80, που ουσιαστικά εξεμέτρησαν το ζην τους. Δηλαδή για κάπου 40 χρόνια. Ο λόγος είναι ότι μέσα σε αυτά τα χρονικά πλαίσια βρίσκονται τα περιοδικά, που γνωρίσαμε είτε από πρώτο χέρι, είτε από τα μπαούλα των παππούδων μας… Σε αυτά που η νοσταλγική ανάμνησή τους τα κάνει σήμερα περιζήτητα στα παλαιοβιβλιοπωλεία…

Παρασκευή 11 Μαρτίου 2011

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

Την εποχή που κυκλοφορούσε ο αγαπημένος μας Μπλεκ (δεκ του 70) το ποδόσφαιρο ήταν σαφώς πιο αγνό. Οχι εντελώς καθαρό αλλά σίγουρα πιο δίκαιο. Τότε που ο Γουλανδρής κυριαρχούσε στο ελληνικό ποδόσφαιρο, μπορούσε να πάρει πρωτάθλημα ο ΠΑΟ, ο ΠΑΟΚ και η ΑΕΚ. Κάτι που σήμερα και ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια δεν ισχύει. Η λαίλαπα Κόκκαλη και η νέα δύναμη (Μαρινάκης) έφεραν την απελπισία ακόμη και στους ίδιους τους οπαδούς του ΟΣΦΠ. Τα τελευταία γεγονότα (Καραισκάκη - Κασσέτες) έφεραν το ποδοσφαιρό μας στον πάτο. Να δούμε αν αυτή την φορά θα καθαρίσει η κατάσταση.


Μια χρονιά μετά το Γουέμπλει, η μεγάλη ομάδα του Παναθηναικού. Ακόμη και την εποχή Βαρδινογιάννη (καπετάνιου) πήρε 3 πρωταθλήματα η ΑΕΚ αλλά ακόμη και Ο ΠΑΟΚ και η Λαρισα. Για τους 2 τελευταίους το θεωρώ αδύνατον τα προσεχή 15 χρόνια αν δεν αλλάξει η κατάσταση. Προς τιμήν του Τζίγκερ όταν το 2004 του δόθηκαν τα κλειδια της παράγκας, αρνήθηκε κι έτσι καταληξαμε στην Ριζούπολη και τα τελευταία αίσχη. 2 Πρωταθληματα σε 15 χρόνια.




















Πανιώνιος, Τρίκαλα, Φωστήρας (ο φονεύς των γιγάντων), Βέροια. Ομάδες που πρωταγωνίστησαν εκείνα τα χρόνια.

ΠΑΟΚ ο μεγάλος σύλλογος της Βόρειας Ελλάδας. Αν δεν είχε πέσει πάνω στην οικονομική δύναμη του ΟΣΦΠ (είχε και καλή ομάδα βέβαια) θα είχε πάρει 6-7 πρωταθλήματα άνετα.




















Δόξα, Καβάλα, Καλλιθέα και Ολυμπιακός Βόλου. Ο Βόλος την εποχή της αγνότητας πολύ μακρυά από την εποχή του νέου παραγκάρχη Μπέου.

Πολλοί θα βρούν την αγαπημένη τους ομάδα και την ομάδα της πατρίδας τους. Χαλκίδα, Σέρρες, Παναχαική, Ατρόμητος, Λάρισα, Καρδίτσα, Εθνικός.







































Νικόλα και Πάνο, το Αιγάλεω είναι εδώ βέβαια. Δυστυχώς χάλασε το ονομά του μετά την αγορά του από την γνωστή οικογένεια της παράγκας. Εύχομαι να βρεί το δρόμο του και πάλι.
Η ομάδα της πατρίδας μου, επίσης κάτω από το άρμα της κόκκινης παράγκας ανέβηκε 4 κατηγορίες σε 5 χρόνια και παραμένει εκεί ψηλά στην Super Leauge.


Δεν θα μπορούσαν να χωρέσουν όλες οι ομάδες της τότε Α Εθνικής αλλά πήραμε μια ιδέα από τα οπισθόφυλλα του Μπλεκ του 1971 και 1972.
Το μόνο που μένει είναι να ευχηθούμε καλύτερες μέρες στο ποδόφαιρό μας μακρυά από Μαρινάκηδες, Μπέους, Κομπότηδες και λοιπά λαμόγια.

Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

Ταξίδι στη Χώρα της Εδέμ!



o kalimeris7.........
ΞΑΝΑΧΤΥΠΑ ΜΕ ΔΥΟ ΝΕΑ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΑ ΜΠΛΕΚ!

ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΜΕΒΟΗΘΗΣΑΝ ΑΝΕΒΑΖΟΝΤΑΣ ΚΑΠΟΙΑΤΕΥΧΗ.......ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ...


Σάββατο 5 Μαρτίου 2011

ΑΠΟΚΡΙΕΣ. ΕΣΕΙΣ ΤΙ ΕΙΧΑΤΕ ΝΤΥΘΕΙ ΜΙΚΡΟΙ?

Αγαπημένο μου ντύσιμο φυσικά καουμπόυ. Προφανώς επηρεασμένος από τον Κάπτεν Μίκυ και τον Ρινγκο. Εννοείται  το κλίμα που επικρατούσε ήταν πραγματικά εορταστικό. Καμία σχέση με αυτό που ζούμε σήμερα. Πελώρια η αγωνία για το τι καιρό θα έκανε την Καθαρά Δευτέρα για το πέταγμα του χαρταετού. Σερπαντίνες, κονφετί συμπλήρωναν τις όμορφες στιγμές.
Ειλικρινά νοσταλγώ πολύ το χτες. Οσο και αν φαίνεται μακριά η δεκαετία του 70, τίποτα δεν θα σβήσει από την μνήμη μου αυτές τις αγνές στιγμές που έζησα. Ήμουν τυχερός διότι  το επάγγελμα του πατέρα μου με τις μεταθέσεις μου έδωσε την ευκαιρία να ζήσω τα έθιμα διαφορετικών πόλεων της πατρίδας μας. Και Δόξα τω Θεώ ξέρουμε να γλεντάμε κάθε μας στιγμή με το παραπάνω.


ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Η Ελλάδα μετά τον πόλεμο. Μια χώρα που προσπαθεί να ανασυγκροτηθεί. Μια χώρα φτωχή με εξάρτηση από τις μεγάλες δυνάμεις.
Για τις επόμενες δεκαετίες πολλά περιοδικά κυρίως γυναικεία κυριαρχούν. Ρομάντσο, Φαντάζιο, Θησαυρός, Εικόνες, Πρώτο, Η Γυναίκα, Ταχυδρόμος, Θεατής, Ζέφυρος, Πάνθεον είναι μερικά απο αυτά.





















Στα εξώφυλλα κυριαρχούν οι σταρ της εποχής σε Ελλάδα και Εξωτερικό. Κυρίως αυτοί του κινηματογράφου που εκείνη την εποχή - προ τηλεόρασης - βρίσκονταν στην ανθησή του.






















Αυτό που έκανε τα περιοδικά αυτά τόσο επιτυχημένα ήταν ότι ήταν γραμμένα απλά και ήταν για όλους. Και τι δεν είχαν μέσα, σταυρόλεξα, φωτορομάντσα, διηγήματα σε συνέχειες, κουτσομπολιά, πρόγραμμα τηλεόρασης, μόδα, συνταγές μαγειρικής, διακόσμηση, κόμικς, γελοιογραφίες, αθλητικά κλπ.
Απευθύνονταν στο μέσο Ελληνα και όλοι λοιπόν είχαν το λόγο τους για να το διαβάσουν και πρώτα απ'όλους οι γυναίκες.





















Το Ρομαντσο είναι άλλο ένα από τα περιοδικά θρύλος που κυκλοφορεί από την δεκαετία του 30. Σε μεγάλο σχήμα από τη δεκ του 60 πρωταγωνιστεί ενημερώνοντας και ψυχαγωγώντας όλη την οικογένεια.




















Ο Ταχυδρόμος είναι εβδομαδιαίο ελληνικό περιοδικ0 ποικίλης ύλης, που εκδίδεται από τον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη. Εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1954 και με μια εξάχρονη διακοπή συνεχίζει ως σήμερα την έκδοσή του, πλέον ως ένθετο της εφημερίδας Τα Νέα Σαββατοκύριακο.

Αναμφισβήτητα το πρόσωπο που κυριαρχεί στα περιδικά αυτά, ήταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η απόλυτη Ελληνίδα σταρ για 4 δεκαετίες. Δεν είναι τυχαίο ότι από τα περιοδικά αυτής της εποχής και είδους που πωλούνται στο διαδύκτιο τα μισά τουλάχιστον την έχουν στο εξώφυλλο. Ισως γιατί είχε με μεγάλη διαφορά από τον δεύτερο τα πιο πολλά εξώφυλλα. Και δίκαια....




















Samim Utkun (1928-2001)