Αφού σας ευχαριστήσω για τη σημερινή σας παρουσία θα ήθελα να ξεκινήσω την
ομιλία μου καταθέτοντας αρχικά το εξής:
Έχω λάβει προσωπικά μέρος σε πολλές συζητήσεις, είτε δια ζώσης είτε μέσω διαφόρων «φόρουμ» συνομιλίας στο διαδίκτυο, όπου τίθεται από αρκετούς συνομιλητές ένας προβληματισμός για το κατά πόσο μπορεί να είναι επίκαιρος πια ο «Μικρός Ήρως», ως απλό ανάγνωσμα αλλά και σαν πρότυπο συμπεριφοράς. Συχνά επίσης διατυπώνεται το ερώτημα σχετικά με το αν οι διάλογοι, ή όλο το σενάριο παραπέμπουν σε παρωχημένα «πατριωτικού» τύπου κείμενα, υποθάλπουν ή όχι έναν καλώς ή κακώς εννοούμενο «εθνικισμό», ή πολύ απλά αποτελούν ένα ξεπερασμένο μοντέλο... Βέβαια ο καθένας μπορεί σήμερα (53 ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του Γιώργου Θαλάσση στο προσκήνιο), απομακρυσμένος από το κλίμα της τότε εποχής να κρίνει εκ του ασφαλούς και εκ των υστέρων και αναλόγως να αξιολογεί. Κάθε πράγμα όμως κατά τη γνώμη μου κρίνεται μόνο στην εποχή του.
Έχω λάβει προσωπικά μέρος σε πολλές συζητήσεις, είτε δια ζώσης είτε μέσω διαφόρων «φόρουμ» συνομιλίας στο διαδίκτυο, όπου τίθεται από αρκετούς συνομιλητές ένας προβληματισμός για το κατά πόσο μπορεί να είναι επίκαιρος πια ο «Μικρός Ήρως», ως απλό ανάγνωσμα αλλά και σαν πρότυπο συμπεριφοράς. Συχνά επίσης διατυπώνεται το ερώτημα σχετικά με το αν οι διάλογοι, ή όλο το σενάριο παραπέμπουν σε παρωχημένα «πατριωτικού» τύπου κείμενα, υποθάλπουν ή όχι έναν καλώς ή κακώς εννοούμενο «εθνικισμό», ή πολύ απλά αποτελούν ένα ξεπερασμένο μοντέλο... Βέβαια ο καθένας μπορεί σήμερα (53 ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του Γιώργου Θαλάσση στο προσκήνιο), απομακρυσμένος από το κλίμα της τότε εποχής να κρίνει εκ του ασφαλούς και εκ των υστέρων και αναλόγως να αξιολογεί. Κάθε πράγμα όμως κατά τη γνώμη μου κρίνεται μόνο στην εποχή του.
Ενδιαφέρον θα είχε αν μπορούσαμε να γνωρίζουμε τι θα έλεγε ο
ίδιος ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, αν του δινόταν η ευκαιρία να μιλήσει
στις μέρες μας. Τι θα έλεγε άραγε για τη σημερινή πραγματικότητα; Πόσο θα
ταίριαζε στο δικό του, «ηρωικό» προφίλ η τωρινή κατάσταση;
Ε, λοιπόν ναι, του δώσαμε αυτή την ευκαιρία! Όσο και αν σας
φαίνεται αδύνατον, ψάξαμε και βρήκαμε το πάλαι ποτέ «παιδί-φάντασμα». Που δεν
είναι πια παιδί, έχει περάσει τα ογδόντα (μην ξεχνάτε ότι ήταν έφηβος όταν
ξεκίνησε η κατοχή), αλλά διατηρεί πλήρη διαύγεια.
Ζει σε ένα μικρό διαμέρισμα στα Πατήσια, μόνος, χωρίς την
αγαπημένη του σύντροφο Κατερίνα που δυστυχώς έχει πεθάνει, όπως επίσης και ο
συμπαθέστατος «Σπίθας» που αποδήμησε εις Κύριον ελέω της μεγάλης του βουλιμίας,
όπως ασφαλώς θα θυμάστε.
Ο «Μικρός Ήρως» μας μίλησε για πολλά.
Τον ρωτήσαμε πως κύλησε η ζωή του στα χρόνια που ακολούθησαν
την απελευθέρωση, τη δεκεμβριανή σύγκρουση, τον εμφύλιο, την περίοδο της
αναταραχής για το Κυπριακό ζήτημα (όπου μας είπε ότι έλαβε μέρος ενεργά ως
εθελοντής στον Κυπριακό αγώνα), στα χρόνια του ’60 με τις μεγάλες πολιτικές
αναταραχές (όπου έδωσε το «παρών» στις περισσότερες από τις διαδηλώσεις) και
την επιβολή της δικτατορίας (όταν και διώχθηκε από το καθεστώς), πάντα όμως
βρισκόταν στο περιθώριο, χωρίς διάθεση να προβληθεί. Πάντα αλτρουιστής και
ανιδιοτελής.
Του ζητήσαμε να παρευρίσκεται σήμερα εδώ μαζί μας για να
μιλήσει ως ο κατεξοχήν αρμόδιος αφού ήταν ο κύριος πρωταγωνιστής του ιστορικού
αναγνώσματος που με τόσο επιτυχημένο τρόπο επιμελήθηκε ο αείμνηστος Στέλιος
Ανεμοδουράς και εικονογράφησε ο επίσης συχωρεμένος Βύρων Απτόσογλου, ωστόσο
αρνήθηκε ευγενικά. Πάντα σεμνός και μετρημένος...
Απάντησε εντούτοις σε μερικές ερωτήσεις μου και συμφώνησε να
δημοσιοποιηθούν με τη μορφή μίας συνέντευξης, την οποία και σας παραθέτω με
χαρά.
Η πρώτη ερώτηση που του κάναμε ήταν για το πως αισθάνεται
σήμερα, τόσα χρόνια μετά τους ηρωικούς αγώνες που έδωσε. Δικαιώθηκαν οι αγώνες
αυτοί; Απολαμβάνουμε τη δημοκρατία και την ειρήνη που όλοι οραματίσθηκαν μετά
τη λήξη του πολέμου;
«Αυτό θα ήταν μια ουτοπία», μας απάντησε. Και συνέχισε
λέγοντας: «Βλέπετε τι γίνεται παγκοσμίως και αν τα ιδανικά για τα οποία
θυσιάστηκε η δική μου γενιά γίνονται σεβαστά ή εξακολουθούν να υφίστανται.
Εσείς θα το κρίνετε. Σεις άλλωστε είσθε οι κληρονόμοι του αγώνα μας. Ωστόσο, οι
αγώνες πρέπει να δίνονται, έστω και αν φαντάζουν ουτοπικοί. Στην εποχή μου
τίποτε δεν ήταν δεδομένο. Χρειαζόταν να παλέψουμε για όλα, για τη ζωή μας, για
την εργασία, για τα προς το ζειν...Αλλά και σήμερα η κατάσταση θα έλεγα πως δε
διαφέρει και τόσο πολύ. Οι νέοι καλούνται να ανταγωνισθούν σε ένα
σκληροτράχηλο, σχεδόν απάνθρωπο πεδίο. Θέλει υπομονή και τεράστια
προσπάθεια...»
Μας είπε:
«Αυτό ήταν ότι χειρότερο θα μπορούσε να συμβεί. Τη στιγμή
που όλη η Ευρώπη μάζευε τα κομμάτια της και προσπαθούσε να ανασυνταχθεί, εμείς
εδώ (που επιπλέον δικαιούμασταν ένα σημαντικό μερίδιο από τα οφέλη της
συμμαχικής νίκης, λόγω βεβαίως των θυσιών στις οποίες είχαμε υποβληθεί)
«τρωγόμασταν» και σκοτωνόμασταν μεταξύ μας! Για την Ελλάδα ο πόλεμος διήρκεσε
όχι πέντε αλλά σχεδόν δέκα χρόνια και το γεγονός αυτό μας έριξε πολύ πίσω, τόσο
σαν κοινωνία, με το εμφυλιο-πολεμικό κλίμα που διατηρήθηκε για δεκαετίες, όσο
και σαν χώρα, καθώς ουσιαστικά παραμείναμε υπανάπτυκτοι και εξαρτώμενοι από
άλλους. Προσωπικά, αρνήθηκα να συμμετάσχω σε εκείνη τη σύγκρουση με το μέρος
της μίας ή της άλλης πλευράς. Αν σήκωνα όπλο εναντίον άλλου Έλληνα, θα ήταν σα
να απαρνιόμουν τον ίδιο μου τον εαυτό!...»
Μας απάντησε ότι έζησε τη ζωή ενός συνηθισμένου ανθρώπου.
Έκανε την οικογένειά του, παιδιά και εγγόνια και δούλεψε σκληρά, χωρίς ποτέ να
εκμεταλλευτεί την ιδιότητά του ως αντιστασιακού. Και πρόσθεσε με πικρία:
«Άλλοι, που δεν άξιζαν καν να τους απονεμηθεί ο τίτλος του αγωνιστή, το έκαναν.
Έγιναν μεγάλοι και τρανοί. Με ενοχλεί αυτό ξέρετε. Η καπηλεία του αγώνα είναι
μια πολύ βρώμικη υπόθεση. Είναι κάτι που το έβλεπα πολύ συχνά. Άλλοι
αγωνίσθηκαν και άλλοι επωφελήθηκαν απ’ τον αγώνα για αυτοπροβολή. Φαίνεται πως
το έχει αυτό η ανθρώπινη φύση...»
Ομιλία: Νίκος Δημ. Νικολαΐδης (27 Οκτωβρίου 2006, Πνευματικό-Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Χολαργού-Εκδήλωση για το
«Μικρό Ήρωα»)
Δίκιο εχει ο ανθρωπος,πλεον ολοι έχουμε "μπερδευτει" και κανένας δεν ξέρει τι ακριβώς
ΑπάντησηΔιαγραφήγίνεται.
Νικόλα,κοίταξε προηγούμενη αναρτηση,σχετικά με τον Ζαγκόρ...
κ.Νικολαϊδη μπορει να θεωρειτε(εσεις μόνο)παρωχημενο πατριωτικο πρότυπο τα κειμενα του Μ.Ηρωα,εσεις εχετε άλλα πατριωτικα πρότυπα να μας προτεινετε και ποιά ειναι αυτά,εκτός αν ειναι μόνο περι αφορισμου του Μ.'Ηρωα
ΑπάντησηΔιαγραφή