Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

Κόρτο Μαλτέζε - Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου [Κριτική]

Του Ίωνα Αγγελή...


Η 30η περιπέτεια του Κόρτο Μαλτέζε έρχεται για να ξεκινήσει την νέα αυτή εκδοτική προσπάθεια των εκδόσεων Μικρός Ήρως, με τίτλο "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου". Ο Κόρτο Μαλτέζε είναι από τους σημαντικότερους κόμικ ήρωες, που πέρασαν διεθνώς, οπότε είναι μεγάλη τιμή που μετά την πολυετή έκδοση της Μαμούθ Κόμιξ, ο Λεωκράτης Ανεμοδουράς παίρνει τη σκυτάλη και τον επανεκδίδει (τον Δεκέμβριο του 2017 έκανε το πρώτο βήμα με το "Εκουατόρια"). Η νέα αυτή προσθήκη στον μύθο του Μαλτέζε, εκδόθηκε σε 2 μέρη, ως προσφορά από το Έθνος Της Κυριακής στις 15 Απριλίου και 22 Απριλίου 2018!

Να υπενθυμίσω πως το "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου" είναι αδημοσίευτη περιπέτεια, και ότι είναι σε σενάριο J. D. Canales και σε σχέδια P. Pellejero και όχι του δημιουργού Hugo Pratt και πως εκδόθηκε ταυτόχρονα στη Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία στις 30 Σεπτεμβρίου 2015. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.


Η ιστορία ξεκινάει αρκετά ομαλά και ήρεμα με πολύ δυνατό το αίσθημα μίας Pratt δημιουργίας. Όσο συνεχίζει όμως και μας εισάγει στο βασικό story του τεύχους , τα πράγματα "ολίγον τι" μπλέκονται... Καταρχήν, μας μπλέκει στο ρου της περιπέτειας διάφορους χαρακτήρες, αλλά και καταστάσεις, που πολλές φορές αποσπάνε τον αναγνώστη από τον σκοπό. Σε σχέση με τους χαρακτήρες, ο Ρασπούτιν (μεγάλος γνώριμος χαρακτήρας στον κόσμο του Κόρτο Μαλτέζε) είναι ένα παράδειγμα. Εμφανίζεται για τις 5 πρώτες σελίδες και μετά μας αφήνει. Αν δεν υπήρχαν αυτές οι 5 σελίδες δεν θα υπήρχε πρόβλημα, καθώς από την 6η σελίδα ξεκινά η βασική ιστορία. Τέλος, σχετικά με τις επιπλέον καταστάσεις η αλήθεια είναι πως πολλές φορές αυτό συμβαίνει σε κόμικ, αλλά μερικές φορές φάνηκε σαν απλά να "φούσκωνε" η ιστορία. Πολλοί χαρακτήρες επιπλέον, δημιουργούν μία μικρή σύγχυση στην ιστορία, που στους περισσότερους αποτυγχάνει το σενάριο να σε κάνει να . Πολλά μηνύματα κοινωνικά επίσης περνάνε μέσα από τις σελίδες του τεύχους, που είναι αρκετά εύστοχα. Τρομερό φινάλε για την περιπέτεια επίσης!

Το "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου" νιώθει σαν ένα επετειακό άλμπουμ, με πολλή ταξίδι, πολλούς χαρακτήρες και πράγματα που απλά αγαπάμε στον ονειροπόλο μας Κόρτο! Το οποίο ευτυχώς στο μεγαλύτερο μέρος του το πετυχαίνει. Θέλω να μιλήσω επίσης σχετικά με το χιούμορ, που δουλεύει εξαιρετικά στην περιπέτεια και είναι και λίγο ξεκουραστική, καθώς οι ιδιοτροπίες του Μαλτέζε διατυπώνονται ακόμα και στις σελίδες της κάθε ιστορίας του!


Επιπροσθέτως, οι δημιουργοί του "Κάτω από τον Ήλιο του Μεσονυκτίου" καταλαβαίνουν τον ήρωα απίστευτα και αυτό φαίνεται σε πολλά σημεία της ιστορίας, με την ειρωνική και σαρκαστική διάθεση του Κόρτο Μαλτέζε να κυριαρχεί για άλλη μία φορά! Το γράψιμο του αγαπημένου μου Juan Diáz Canales είναι ακόμα απίθανο, και τον κάνει την σωστή επιλογή κληρονόμου της δημιουργίας του Hugo Pratt. Πετυχαίνοντας την ποιητική ατμόσφαιρα και την όλη την φιλοσοφία του ήρωα. Ο P. Pellejero κάνει υπέροχη δουλειά στο σχέδιο δίνοντας και μία δικιά του πινελιά στην περιπέτεια. Κάτι που διαφωνώ σχεδιαστικά, είναι τα μακριά πόδια του Μαλτέζε. Το χρώμα είναι επίσης κάτι μαγικό, και μόνο δίνει παραπάνω μπόνους στην ιστορία.

Το βασικό που με ενόχλησε στην ιστορία είναι η "έλλειψη ρίσκου", καθώς είναι μία περιπέτεια γραμμένη στα μέτρα του Pratt. Αν ήταν να τοποθετήσω βαθμολογικά θα την έβαζα μετά τις κακές του Pratt και πριν τις καλύτερες.


Τώρα ας περάσουμε στην Ελληνική πλευρά, που μας δίνουν μία πολύ καλή σε επιμέλεια έκδοση. Μερικά μικρο-λαθάκια υπάρχουν, αλλά είναι ίσως η καλύτερη επιμέλειά της εκδοτικής σε έκδοση μέχρι στιγμής. Η μετάφραση όμως με απογοήτευσε, καθώς έχει κοπεί αρκετό κείμενο, ώστε να χωρέσουν στα μπαλονάκια, κάτι που διαφωνώ (το ίδιο έγινε και στο Roy of the Rovers) και νομίζω πως θα έπρεπε να μπει απλά άλλη γραμματοσειρά. Προσωπικά, θεωρώ "έγκλημα" αυτή τη πράξη. Ελπίζω να διορθωθεί στα επόμενα άλμπουμ.

Σύνοψη κριτικής: Μία αξιοπρεπείς συνέχεια της δημιουργίας του Hugo Pratt, με απλό και ατμοσφαιρικό σχέδιο και χρώμα. Σενάριο γεμάτο μηνύματα, αλλά και μία ιστορία που σχεδόν πετυχαίνει τον βασικό σκοπό του. Συνειδητοποιημένος ο κεντρικός ήρωας, Κόρτο Μαλτέζε, αλλά δυστυχώς συνοδεύεται με χαρακτήρες που δεν φέρνουν τίποτα νέο στο τραπέζι. Η ιστορία εκεί που σε χάνει σε ξανακερδίζει, με ένα τρομερό φινάλε που είναι και το δυνατότερο σημείο του. Το πιο αδύνατο σημείο είναι η μη δημιουργικότητα της περιπέτειας, καθώς είναι σε τόνο Hugo Pratt, με πολλές αντιγραφές να γίνονται από τις προηγούμενες περιπέτειες του ήρωα.
Βαθμολογία: 7/10

Καλωσορίζουμε στο μπλογκ το συγγραφέα Γιώργο Βλάχο!

Ο έγκριτος συγγραφέας και δημοσιογράφος Γιώργος Βλάχος, ανήκει από σήμερα στην ομάδα των διαχειριστών του γκρουπ μας!

Τον καλωσορίζουμε στην... 11άδα (ένδεκα είμαστε ... ζωή να έχουμε) και του ευχόμαστε καλές συνεισφορές!!!

Blacksad από Juan Díaz Canales και Juanjo Guarnido


Γράφει ο Σπύρος Ανδριανός

Θα ξεκινήσω σήμερα αυτό το άρθρο κάνοντας μία δήλωση..(Επίσημο ύφος,καθάρισμα λαιμού)..Λατρεύω τα κόμικ με ζωόμορφους χαρακτήρες!!Από τα Disney και τα Looney Tunes που διάβαζα μικρότερος μέχρι τα πιο "ενήλικα"ή σοβαρά που ανακάλυψα αργότερα  Albedo,Critters,Maus,Pogo και Usagi Yojimbo,τα κόμικ με πρωταγωνιστές ζώα πάντα είχαν μία ξεχωριστή θέση στη καρδιά μου.Μέχρι και πολλές δικές μου δουλειές έχουν ζωόμορφους χαρακτήρες...Γενικά υπάρχει τις περισσότερες φορές(ίσως γιατί έχουμε συνδυάσει τα κόμικ με ζώα περισσότερο με Disney,Looney Tunes και άλλα cartoon όπως Barney,Ton&Jerry κτλ.)μια προκατάληψη ότι τα κόμικ αυτά είναι ίσως πιο παιδικά....Ευτυχώς υπάρχουν δουλειές που αναιρούν αυτή τη προκατάληψη και μία από αυτές είναι το θαυμάσιο και εκπληκτικό Blacksad.

Το Blacksad είναι δημιούργημα δύο Ισπανών καλλιτεχνών των Juan Díaz Canales (σενάριο)και Juanjo Guarnido(σχέδιο) το οποίο όμως εκδίδεται πρώτα στη Γαλλία από τις εκδόσεις Dargaud(αν και οι δημιουργοί του είναι Ισπανοί)αφού σε αυτή τη χώρα έχει και τις μεγαλύτερες πωλήσεις και ακολουθεί η Ισπανία ένα μήνα αργότερα.Ο πρωταγωνιστής του είναι ένας μαύρος γάτος, ιδιωτικός ντετέκτιβ που ζει στην Αμερική της δεκαετίας του '50 και αναλαμβάνει διάφορες υποθέσεις εξιχνίασις κάποιου εγκλήματος,ή σαν σωματοφύλακας αφού η υπηρεσία του τόσο στο στρατό(στη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου πολέμου)όσο το επάγγελμά του και τα δύσκολα παιδικά του χρόνια,τον έχουν εξοπλίσει με δύναμη και μαχητικές ικανότητες...Οι δυσκολίες και οι κίνδυνοι είναι αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητας του και τον ακολουθούν σε κάθε του βήμα...
Σε ολόκληρο το κόμικ όλοι οι πρωταγωνιστές και μη είναι ανθρωπόμορφα ζώα,και οι δημιουργοί δίνουν τη μορφή τους ανάλογα με το ρόλο που προορίζονται το καθένα...Οι αστυνομικοί είναι συνήθως σκύλοι και αλεπούδες,οι μοιραίες γυναίκες(οι οποίες έχουν περισσότερα ανθρώπινα χαρακτηριστικά σε σχέση με τους αρσενικούς χαρακτήρες)είναι κυρίως γάτες,οι κακοποιοί προέρχονται τις περισσότερες φορές από το βασίλειο των ερπετών(φίδια,σαύρες,κροκόδειλοι),οι μπράβοι είναι δυνατά ζώα όπως ταύροι,αρκούδες κ.τ.λ.

Όσο για το ίδιο το κόμικ θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες και πάλι δεν θα έφταναν για να περιγράψουμε αυτό το αριστουργηματικό εικονογράφηγημα..Ο Dashiell Hammet και ο Raymond Chadler(ή ο Walter Mosley άν προτιμάτε) συναντούν μία ενήλικη εκδοχή των ηρώων του Disney&Warner bros.Ατμόσφαιρα noir χρωματισμένη με τις πιό hard boiled πινελιές των παλαιών ταινιών του Hollywoοd(με πρωταγωνιστές τον Hamfrey Bogart&Robert Mitcham)τέλεια απεικόνιση της Αμερικάνικης κοινωνίας της δεκαετίας του '50,του εγκλήματος,του ρατσισμού,της Μακαρθικής τρέλας/αντικομουνισμού και της οικονομικής ύφεσης μέσα στη ζούγκλα της γκρίζας μεγαλουπόλεως που ποτέ δεν κοιμάται...Καλογραμμένο έξυπνο σενάριο και σφιχτοδεμένη πλοκή με συνεχείς ανατροπές,αγωνία,περιπέτεια και μυστήριο.Συνδυασμός αστυνομικού noir και κοινωνικοπολιτικού σχολιασμού. Ο Juan Díaz Canales πιστοποιεί σε κάθε τόμο της σειράς και σε κάθε άλλη δουλειά του(όπως και στο Corto Maltesse στη μετά Hugo Pratt εποχή του χαρακτήρα)πόσο ποιοτικός και οξυδερκής σεναριογράφος είναι.

Σχεδιαστικά ο Juanjo Guarnido κυριολεκτικά μεγαλουργεί και βελτιώνεται αισθητά από άλμπουμ σε άλμπουμ..Κάθε λεπτομερέστατο panel είναι από μόνο του ένα μικρό έργο τέχνης.Με τη ρεαλιστικότητα να κυριαρχεί τόσο στους χαρακτήρες(που μολονότι ζωόμορφοι είναι τόσο ανθρώπινοι στις κινήσεις τους και γενικότερα σε όλο το στήσιμο τους)όσο και στο σχεδιασμό των τοπίων,το τρόπο που απεικονίζεται η πόλη,καθώς και τα διάφορα αληθινά μέρη όλα σε ένα καταιγισμό από έντονα,λαμπρά νεροχρώματα τα οποία αλλάζουν ανάλογα με τις καταστάσεις ή τη διάθεση που περνάει ο πρωταγωνιστής δίνοντας ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα κάθε φορά που διαβάζεις και μία ιστορία.Πραγματικά ένας σπουδαίος καλλιτέχνης που έχει να δώσει πολλά ακόμη στο χώρο της 9ης τέχνης!!

Πολλά ιστορικά πρόσωπα εμφανίζονται στη σειρά το καθένα με τη μορφή που θα του ταίριαζε σαν ζώο.Ο πρόεδρος της Αμερικής είναι αετός,σε κάποια ιστορία ο Hitler εμφανίζεται με τη μορφή γάτου(ίσως ένα hommage στο κόμικ του Art Spiegelman "Maus" για το οποίο θα μιλήσουμε σε μελλοντικό μας άρθρο)ενώ ο Γερουσιαστής Joseph McCarthy που χαρακτήρισε ολόκληρη τη δεκαετία του '50 παίρνει τη μορφή κόκορα!!
Το κόμικ έχει αποσπάσει βραβεία(μεταξύ αυτών 2 Eisner awards,βραβείο στο διεθνές φεστιβάλ κόμικ της Angoulême)ενώ όλη η σειρά κυκλοφορεί σε παραπάνω από 20 χώρες(μεταξύ των οποίων η Ελλάδα,η Ιαπωνία,η Ιταλία,η Κίνα,η Ρωσία,η Γερμανία,η Τουρκία κ.τ.λ.)Έχουν κυκλοφορήσει συνολικά 5 τόμοι της σειράς μέχρι στιγμής(ενώ ετοιμάζεται ο έκτος και ο έβδομος)ενώ το ενδιαφέρων τους για να γίνει η σειρά ταινία έχουν εκφράσει σκηνοθέτες όπως ο Louis Leterrier(the Transporter)όσο και ο Alexandre Aja (Τhe Hills have eyes).

Oι 3 πρώτοι τόμοι έχουν κυκλοφορήσει στην Αμερική σε μία έκδοση από τη Dark Horse(καθώς και το 4ο και 5ο τόμο με βοήθεια στη μετάφραση από τον Neal Adams παρακαλώ!!)ενώ στη χώρα μας η σειρά δημοσιεύονταν στο εβδομαδιαίο ένθετο της Ελευθεροτυπίας για τα κόμικς το θρυλικό "9" ενώ αργότερα βγήκαν σαν αυτόνομοι οι 3 πρώτοι τόμοι.Σας το προτείνω ανεπιφύλαχτα!!!!
Οι τόμοι της σειράς είναι οι εξής:
1 Quelque part entre les ombres Nοέμβριος 2000(Κάπου ανάμεσα στις σκιές 2003)
2 Arctic-Nation, Μάρτιος 2003(Αρκτικό Έθνος 2007)
3 Âme Rouge, Νοέμβριος 2005(Κόκκινη ψυχή 2009)
4 L'Enfer, le silence,Σεπτέμβριος 2010
5 Amarillo,Νοέμβριος 2013

Alberto Underzo - Ένας από τους σημαντικότερους "πατέρες" των κόμικς!

(του Νίκου Δημ. Νικολαΐδη)

Ο Αλμπέρτο Αλεάντρο Ουντέρζο, περισσότερο γνωστός ως Αλμπέρ Ουντερζό, είναι Γάλλος σχεδιαστής και σεναριογράφος κόμικς. Είναι διάσημος ως ο συνδημιουργός, μαζί με τον σεναριογράφο Ρενέ Γκοσινί, της δημοφιλούς σειράς «Αστερίξ». Επίσης έχει συμμετάσχει στην παραγωγή των χαρακτήρων «Ούμπα-πα», «Τανγκί & Λαβεντίρ» κ.α. Θεωρείται ευρέως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς κόμικς της λεγόμενης «Γαλλοβελγικής Σχολής» με μεγάλη επίδραση στις επόμενες γενεές. Σύμφωνα με δεδομένα της «UNESCO» ο Ουντερζό περιλαμβάνεται στην πρώτη 10άδα των πλέον πολύ-μεταφρασμένων γαλλόφωνων συγγραφέων και είναι ο τρίτος πιο πολύ-μεταφρασμένος δημιουργός κόμικς, μετά τον Γκοσινί και τον Herge.


Ο Ουντερζό γεννήθηκε μια μέρα σαν σήμερα, στις 25 Απριλίου του 1927 στο χωριό Φιμ του νομού Μαρν της Γαλλίας, από μια οικογένεια που είχε ακόμη άλλα τρία παιδιά. Οι γονείς του ήταν Ιταλοί μετανάστες και ο ίδιος έλαβε τη γαλλική υπηκοότητα το 1934. Στις 5 Νοεμβρίου του 1977 ο Γκοσινί πέθανε από καρδιακή προσβολή και τότε ο Ουντερζό αποφάσισε να αναλάβει εξ’ ολοκλήρου τη σειρά των Γαλατών, γράφοντας και σχεδιάζοντας εννέα καινούρια άλμπουμ. Τον Σεπτέμβριο του 2011 αποσύρθηκε οριστικά από το χώρο των κόμικς.
Έχει τιμηθεί με πολλαπλές διακρίσεις, όπως π.χ. το «Μεγάλο Βραβείο», το οποίο του απονεμήθηκε το 1999 κατά τη διάρκεια του διεθνούς φεστιβάλ κόμικς της Ανγκουλέμ κ.α. Είναι επίσης, μέλος του «Εθνικού Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής» (1985), ενώ από το 2005 το όνομά του έχει ενταχθεί στο «Will Eisner Hall of Fame».